23948sdkhjf

Thomas fra Bodø: - Hundre Wunderbaum og stor solskjerm er ikke helt min stil

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Lønnsnivået må være konkurransedyktig for å tiltrekke seg talent”

  • Sjåfør: Thomas Lindgren
  • Bosted: Opprinnelig fra Narvik. Har bodd i Bodø fem år nå.  
  • Kjører: Mest lokalt de siste årene.
  • Bil: Scania G540 med 135 tonnmeter Palfinger kran. Det er den største kranbilen i Zahl Transport. Og nest størst i Bodø.
  • Transporterer: Går mest i kraning for tiden. Bilen laster bare to tonn på grunn av vekten til kranen. Tralle er bestilt, og det gir muligheten til å transportere mer. 
  • Jobber for: Thomas har kjørt lastebil i 15 år, og jobber for Zahl Transport AS i Bodø.

Til topps med Scania 540 og Palfinger 135

I mai vant Thomas Lindgren bildekåringen til Kranbilfolket, med dette bildet. Se her...

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Min inspirasjon til å bli yrkessjåfør kom tidlig i livet, da jeg ofte var med stefaren min ut på lastebilturer. Jeg har vært med ham siden jeg var 3 år gammel, så man kan trygt si at jeg ble tidlig påvirket og fascinert av yrket

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- En typisk arbeidsdag for meg varierer sterkt. Noen dager er det veldig rolig, med normal arbeidstid mellom 7.00 og 15.00, mens andre dager kan være ekstremt hektiske med flere kunder å betjene og mulig overtid. Denne variasjonen er en del av gamet i denne bransjen, og det krever at man er fleksibel og forberedt på det uventede. På de rolige dagene går tiden ofte til vedlikehold, som vasking og smøring av utstyret.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til kjøringen du utfører?

- Sikkerhet er alltid i fokus, spesielt når jeg opererer med delikat og kostbart utstyr. Med en så stor kran som jeg håndterer, blir det ofte litt utenom det vanlige oppdrag. Det krever en god del planlegging og nøye vurdering for å finne den beste måten å løse oppgavene på. HMS (helse, miljø og sikkerhet) er en konstant prioritet for å sikre at alt går som det skal.

Er det noe oppdrag du synes er artigere en andre?

- Det jeg liker mest er varierte oppdrag. For meg er det en god balanse mellom de hektiske og de roligere dagene, og det gjør jobben allsidig og engasjerende. Uansett om det er mye å gjøre eller litt mindre, finner jeg glede i variasjonen av transportoppdrag jeg håndterer.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg har kjørt veldig mye forskjellig. Thermo, spesialtransport med flatsemi og maskintralle, containerbil med slephenger, krokbil, asfalt, tippbil/semi, tankbil, brøyting med lastebil og maskin, kranbil og litt mobilkran.

Hvilke arbeidsoppgaver har du i dag utenom selve kjøringen?

- Det er enkelt vedlikehold av bilen. Jeg kjører alle bilene vi har i Zahl Transport, så det kan hende man må hoppe til på noe annet hvis noen er syk eller borte. Har også en del brøyting med hjullaster på vinterstid. Dette gir en god variasjon i arbeidsoppgaver og holder meg engasjert.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Ustyret er ganske bra, og vi har flinke folk i bedriften som har bygd opp bilene på smarte måter med helt unike løsninger i bestillingsprosessen. Flere firmaer har tatt ideer og inspirasjon fra oss. Jeg liker å holde utstyret rent og pent og la det se originalt og profesjonelt ut. Hundre Wunderbaum og stor solskjerm som dekker hele frontruta er ikke helt min stil. Er mer opptatt av selve jobben enn å gjøre meg til.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det som gjør jobben min spennende er den store variasjonen i oppdrag. Hver dag byr på nye utfordringer som krever ulike ferdigheter og kunnskap. Enten det er vanskelige kjøreforhold eller krevende operasjoner med kranen, så får jeg virkelig satt min ekspertise på prøve. Dette gir meg en følelse av mestring og gjør jobbhverdagen engasjerende.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Jeg mener at lønnsnivået for yrkessjåfører generelt er for lavt, spesielt med tanke på den tiden og risikoen som jobben innebærer. Personlig har jeg den fordelen at jeg kan sove hjemme de fleste kveldene, men det er ikke tilfelle for alle i bransjen. 

I tillegg er det en høy grad av overvåkning i yrket, enten det kommer fra politiet, Statens vegvesen eller arbeidsgiveren. Det legger et ekstra lag av stress på jobben. Og hvis noe uheldig skulle skje, blir det raskt spredt på sosiale medier, noe som kan ha både personlige og profesjonelle konsekvenser. Alt i alt mener jeg at bedre vilkår, både lønnsmessig og i form av arbeidsforhold, er nødvendig for å opprettholde en høy standard i yrket.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- For å rekruttere unge yrkessjåfører og beholde dem over tid, er det flere faktorer som spiller inn. Lønnsnivået må være konkurransedyktig for å tiltrekke seg talent. I tillegg er det viktig med infrastrukturelle forbedringer, spesielt når det gjelder veivedlikehold. Vinterkjøring kan være utfordrende og risikofylt, og bedre vedlikehold vil gjøre yrket mer attraktivt og trygt. Første lastebilen jeg kjørte i noen år hadde pappskive og manuelt gir. Noe jeg er glad for i dag.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Tradisjonelt har dette vært et mannsdominert yrke, noe som delvis skyldes fysiske krav og kanskje noen kulturelle forventninger. For kvinner kan det være ekstra utfordringer, for eksempel i forhold til å få barn eller enkle praktiske ting som toalettbesøk. Men det finnes mange dyktige kvinner i yrket som klarer å balansere disse utfordringene.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08