23948sdkhjf

Iveco fornyer alle modeller, 580 hk på topp, gass med 500 hk

TEKNIKK, UTSEENDE OG BRUKERVENNLIGHET: Italienske Iveco har gravd dypt i pungen og oppdatert porteføljen sin av kjøretøy.

En ny Iveco-logo er det viktigste som skiller utseendemessig, for selv om det italienske merket sier at de har brukt mye penger på nyhetene, handler det om oppgradering av eksisterende modeller, ikke modeller som er nye helt fra bunnen.

På motorfronten sier Iveco at den sekssylindrede 13-litersmotoren nå skal bruke inntil 10 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren. Ytelsen i toppversjon har økt til 580 hk, mens dreiemomentet nå er 2800 Nm. Medvirkende til forbruksreduksjonen er en videreutviklet cruisekontroll som med GPS-støtte tilpasser farta til kommende svinger og rundkjøringer.

Iveco S-Way får sterkere motor, men skal bruke mindre drivstoff. Foto: Iveco

Også motorversjonen som går på gass er blitt sterkere. Nå yter den 500 hk og 2200 Nm. Også her kommer ekstra krefter med en forbruksfordel – forbruket er oppgitt å kunne synke med inntil 11 prosent.

Innvendig er betjeningen digitalisert i «Way»-lastebilene. Det betyr blant annet en større pekeskjerm. Kameraspeil kan fås mot tillegg i prisen. I tillegg er flere assistentsystemer på plass – i tråd med kravene til assistentsystemer som gjelder fra juli 2024.

Elektrisk trekkvogn med moderne teknologi

På utstillingen Logistikk & transport på Lillestrøm tidligere i høst, viste Iveco fram sin nye elektriske 4x2-trekkvogn (rett nok fortsatt med den gamle logoen). Iveco har bestemt seg for at den skal hete S-eWay. Verkehrsrundschau.de har spurt Iveco når den skal settes i produksjon, men ikke fått noe godt svar på dette.

Den nye elektriske trekkvogna ble vist på Lillestrøm tidligere i høst - rett nok med den gamle logoen. Nå er den døpt, og navnet er S-eWay. Foto: Øyvind Jakobsen 

S-eWay framstår som et knepp mer moderne enn en del andre elektriske lastebiler på markedet. Den har nemlig e-aksel, med to motorer plassert mellom drivhjulene, i stedet for motorene i front og mellomaksel bakover til drivhjulene (som for eksempel Volvo, Scania og Renault).

Les mer om e-aksel og hva det betyr her.

Daily er det daglige brød for Iveco i Norge. Her den elektriske varianten. Foto: Iveco

Batterikapasiteten er oppgitt til 738 kWh, som skal holde til 50 mil. Det er like langt som den nye Mercedes eActros.

Oppussingen av modellporteføljen omfatter også anleggsmodellene T-Way og X-Way, samt Eurocargo og Daily.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093