23948sdkhjf

Lastebilsikkerhet: Disse førerassistentene er påbudt fra juli 2024

Obligatoriske sikkerhetsfunksjoner som skal være på plass i alle nye lastebiler fra juli 2024.

TUNG SIKKERHETSSATSING: Nye sikkerhetsregler trer i kraft i juli 2024. Sjekk hva alle nye lastebiler må ha av utstyr.

I en tidlig versjon av denne artikkelen var det oppgitt feil årstall. Sikkerhetsregelene trer i kraft i 2024, ikke i 2023, som det først sto. Tungt.no beklager feilen.

Målet med reglene er å ta et nytt steg i retning av EUs Vision Zero-strategi, som er en langsiktig målsetning om null døde eller alvorlig skadde i trafikken.

Ulykkesstatistikk viser at lastebiler er uforholdsmessig ofte involvert i alvorlige ulykker – uten at det betyr at lastebilsjåførene nødvendigvis er skyld i dem. I første kvartal var tungbiler involvert i 10 av 17 dødsulykker på norske veier. 

Scania skriver i en nyhetsmelding at følgende ulykker oftest går igjen:

  • Påkjørsel bakfra mellom personbil og nyttekjøretøy.
  • Kollisjon mellom en lastebil som svinger til høyre, og en syklist som sykler ved siden av og har tenkt seg rett frem.
  • Kollisjon med fotgjenger(e) som krysser veien foran kjøretøyet.

Teksten fortsetter under bildet, som viser typiske ulykkesscenarier som Volvo har kartlagt. Foto: Volvo.

Åtte funksjoner blir obligatoriske

Til juli 2024 er det åtte sikkerhetsfunksjoner som er obligatorisk i alle nyregistrerte lastebiler Ved typegodkjenning gjaldt kravet allerede fra 2022. I Norge er det dessuten en overgangsordning ved enkeltgodkjenning som gjør det mulig å registrere kjøretøy uten disse systemene helt fram til juli 2025, opplyser Volvo Norge. Dette gjelder for eksempel med kompliserte påbygg. 

Ytterligere tre funksjoner skal innføres i 2026 og 2029. 

Pålegget om de nye sikkerhetsfunksjonene kom allerede i 2019, så produsentene har hatt god tid på deg til å få det nye utstyret på plass. Dette betyr at flere av produsentene allerede har hatt noen – eller mange – av funksjonene bygd inn i lastebilene sine i en god stund.

Enkelte produsenter, blant dem Scania og Volvo, påpeker at de på noen områder har utstyr som overgår kravene allerede.

Dette blir obligatorisk i juli 2024:

  1. Nødstoppsignal: Blinkende bremselys for få signalisere til andre sjåfører når lastebilen må bremse kraftig.
  2. Ryggeassistenter: Kamera og/eller ryggesensorer som skal bedre sjåførens kontroll med hva som er bak lastebilen.
  3. Dekktrykksovervåking: Elektronisk overvåking av dekktrykk som varsler ved feil dekktrykk.
  4. Intelligent fartsgrenseinformasjon: Et system som aktivt overvåker gjeldende fartsgrense og varsler sjåføren om vedkommende kjører for fort.
  5. Blindsoneinformasjon: Et system som varsler sjåføren om det er en syklist eller fotgjenger i blindsonen på siden av lastebilen.
  6. Igangsettingsovervåking: Varsler sjåføren dersom det er myke trafikanter i området like foran lastebilen ved igangsetting.
  7. Forberedelse for alkolås: Reglene fastsetter standardisert grensesnitt som skal gjøre det enkelt å montere alkolås.
  8. Trøtthetsvarsling: Dette systemet registrere om sjåføren har atferd som tyder på at han eller hun er trøtt, og oppfordrer sjåføren til å ta pause.

I tillegg inneholder GSR krav om ytterligere tre sikkerhetsfunksjoner som skal bygges inn i bilene innen 2029:

  1. Fra 2026, system som registrerer uoppmerksomhet: Beslektet med punkt 8. Varslingssystem som kan registrere om sjåføren er tilstrekkelig oppmerksom, og varsle fra om vedkommende ikke er det.
  2. Fra 2029, forbedret fysisk synsfelt: Regler som skal gi bedre sikt ut av vinduene for sjåføren, og dermed minske blindsonene.
  3. Fra 2029, ulykkesregistrator (black box): Registrerer data som kan hentes ut etter en ulykke for å bedre innsikten i hvorfor ulykken skjedde.

Kilder om de kommende obligatoriske sikkerhetsfunksjonene er nyhetsmeldinger fra Scania, Volvo og Europakommisjonen.

Kan spare flere tusen liv

EU har beregnet at de nye systemene (som også skal innføres i andre kjøretøy enn lastebiler) kan spare minst 25.000 liv innen 2038.

Teksten fortsetter under bildet. 

Scania trekker fram sin nye Smart Dash-teknologi – et digitalt dashbord, se bildet over – som et element som bedrer den faktiske tilgangen til hjelpefunksjonene. Smart Dash kan du lese mer om her

- Om vi ser vi ser videre framover, vil lastebiler bli mer intelligente og aktive når det handler om sikkerhet, med systemer som aktivt griper inn og ikke bare varsler fra om fare, sier Anna Wrige Berling hos Volvo Trucks i en nyhetsmelding.

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har varslet at de fra 2024 vil gjennomføre sikkerhetstester av lastebiler, og at kollisjonstester vil komme deretter. Les mer om dette her. 

Opphav og kilder: Nyhetsmeldinger fra Scania, Volvo og Europakommisjonen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157