23948sdkhjf

Stress, krim, rus og kielferjen - og det er ennå bare dag 4 av 140-timers YSK med Fartskriver

TUNGE KRIMINELLE? Neida, men jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn. Men første hindere er:

På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK

Link til samleside her

Gjennomføring av Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen

  • Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
  • Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
  • Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.

Førerkortet på C og CE er en nemlig ting. Sjåførkompetansen er noe mye mer.

Krim i transporten - og stress - og en tur retur Roma

Etter gårdagens helse-  og livsstilsboost (ja, det er obligatorisk pensum), var jeg ganske sikker på at dagen i dag skulle bringe oss tilbake til helt vanlige sjåførting.

Meeeen, nei. Det ble fortsatt mye om stress, søvn, rus og kriminalitet og sånn.

Det egentlige pedagogiske poenget med både helse og krim som pensum for sjåfører, er helt enkelt å minne om at "du bestemmer selv om eget liv og hverdag - ta grep". Og det er riktig nok, det.

Ta bare eksempelbruken i undervisningen fra tollvesenets beslag og skanninger: Her var det et og annet bra krim-triks å plukke opp, for dem av oss som har slike ambisjoner.

Men for min del akkurat nå, ligger det egentlig stresset på å forstå de sentrale delene av pensum. Ikke minst detaljene i kjøre- og hviletid. For sannelig er det mulig å skape et temmelig komplekst regelverk av noe som burde være superenkelt!

Kan det være for at vi skal ha noe å gruble på mens vi kjører og ikke sovne av kjedsomhet, tro?

Når skal du bytte land på fartsskriveren om du tar kielferjen?

Aller først: Flere lesere har spurt om fasiten på akkurat den gåten om landskifte fra kursdag 1, og svaret slik vi tolket det på kurset var: "Rett etter at du har kjørt i land", og for de fleste må vi tro stoppet i tollen blir et naturlig sted.

Meeeen, leser du forskriftsteksten nøye nok, se bildet under, blir svaret så vidt jeg kan skjønne den tolkningen du gjør av ordene "i ankomsthavnen". I mitt hodet er du "i ankomsthavnen" når ferjen er i havnen - og definitivt når ferjen ligger til kai. Og så er det sikkert noen som kan nyansere det enda bedre.

Regelverket skal være på side 60 (jeg har tidligere harselert med dette uoffisielle dokumentet fra vegvesenet), men det er det beste vi har:

Kjøreplanlegging Ålesund - Roma - retur

Så har vi oppgaven mine medelever har brynt seg på allerede, da, men som jeg fortsatt sitter her og grubler over:

Legg opp kjøre- og hviletimer for figuren Christian Ås, som skal laste fisk i Ålesund søndag, ta Kielferja mandag kl. 1400, losse i Roma, og ta med seg en kollega på returen.

Spørsmålene er når Ås er framme i Roma, og når han er tilbake i Oslo - med de muligheter og begrensninger regelverket legger - og underfortsått at det er en kommersiell tur som ikke skal ta lenger tid enn nødvendig.

Om noen av lesene som har faktisk kunnskap om den ruten vil sende meg tips, så blir jeg superhappy. Takk på forhånd.

I morgen er det ut i trafikken for demo av helt perfekt kjøring med Morten Kraft i skikkelig grisete vær (ref værmeldingen - er veldig motivert for å slippe å legge på kjetting). 

Og lurer leseren på noe om YSK 140 timer, send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125