23948sdkhjf

Intermat 2024: Fransk og fossilfritt i Paris - samtidig som Vei og Anlegg i Lillestrøm

TUNG MESSE: Når stormessen Intermat åpner dørene i år, har utstillerne ladet batteriene for mindre utslipp, ny teknologi og mer innovasjon. Over 1.000 utstillere innen bygg og anlegg er klare for å ta imot de som besøker messen.

Intermat arrangeres hvert tredje år i Paris, men på grunn av pandemien i 2021 er det nå seks år siden messen sist ble arrangert. I april i år er det ventet at over 170.000 besøkende kommer til messen. Intermat 2024 er litt kortere enn de foregående messene, og arrangeres over kun tre dager.

Samtidig som norske Vei og Anlegg

Maskingrossisternes Forening (MGF) arrangerer Nordens største anleggsmesse Vei og Anlegg 2024 på Lillestrøm samtidig som Intermat i Paris. MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad tror at messekollisjonen får liten betydning for Vei og Anlegg.

- Vei og Anlegg har tradisjonelt vært arrangert nær Intermat i tid, og vi har derfor ikke sett på dette som noen utfordring. Det er noe vanskeligere å få våre samarbeidspartnere fra CECE til Lillestrøm, ettersom de har styremøte på Intermat, men de har ikke tradisjon med å delta på vår messe, sier Lindberg.

- Men hva med utstillerne på Vei og Anlegg, opplever de det som problematisk at de to messene går samtidig?

- Så langt har vi ikke fått tilbakemeldinger om at dette har vært noe problem for utstillerne, men vi hørte om problematikken i 2018 når det var under en uke mellom de to messene. Det er mulig at enkeltaktører har hatt noen utfordringer, men vi har ikke fått tilbakemeldinger om dette, sier Lindberg.

Low carbon

Tilbake til Intermat, hvor listen over utstillere er lang. Alle de store internasjonale merkene er tilstede, og vi kan nevne Develon, Volvo CE, John Deere, Hitachi, Kramer, Wacker Neuson, Kobelco, Bobcat, Bomag, Dynapac, Engcon, Hyundai, Komatsu, Kramer, Kubota, Liebherr, Liugong, Oilquick, Rototilt og Steelwrist.

Messens hovedtema er "low carbon", som vi kan oversette med "lavt karbondioksidavtrykk". Tanken er også å fokusere på blandt annet innovasjon, digitalisering, energi og "CSR committments”, hvor CSR står for corporate social responsibility.

Messen er delt inn i fem ulike aktivitetssektorer:

  • Ny teknologi og energi
  • Jordflytting, riving og transport
  • Veier, mineraler og grunn
  • Bygg, ingeniør og betong
  • Lift, løft og teleskopfunksjoner

Norsk nominasjon

For niende gang skal man dessuten dele ut Intermat Innovation Awards. 30 bedrifter er nominert, og blant disse er faktisk en norsk og to svenske:

  • Excess Engineering AS (Sandnes-bedriften har utviklet en elektrisk aktuator som erstatter kraftige hydrauliske systemer, og gir et helelektrisk system for å skyve, trekke og løfte med en energieffektivitet på 87 prosent).
  • Tenstar AB (Den svenske bedriften har utviklet et virtuelt treningsområde som lar flere brukere trene og lære sammen innen en rekke forskjellige felt, som bygg, landbruk eller transportsektoren).
  • Steelwrist AB (Svenskene er nomionert for sin TCX tiltfunktion for de minste gravemaskinene).

Intermat ble arrangert første gang i 1988. Datoen i år er 24.-27. april, og stedet er messeområdet Paris Nord Villepinte i Paris.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047