Arild fra Ålesund: - Man får fort en kaffe og kanskje en skolebolle
MENNESKENE PÅ VEIEN "Der de blir glade for at der kommer varer"
- Sjåfør: Arild Lykkebø Johnsen
- Bosted: Ålesund
- Kjører: Thermo mellom Ålesund, Oslo og Trondheim.
- Transporterer: Primært matvarer for Coop Norge.
- Bil: Arild kjører en Scania R500 2023-modell trekkvogn, med 2023-modell treakslet tralle fra bussbygg. Tralla har 3-soner aggregat fra Carrier. Han fikk helt nytt sett i september i 2023 og nå har det rullet 160.000 kilometer.
- Arild jeg tok lastebillappen i 2020 i Kristiansund via skole- og opplæringskontoret Møre og Romsdal, og har kjørt for Ålesund-bedriften Elias Breivik AS siden da. Han har også et år i Forsvaret i tungtransport-troppen i stridstrenbataljonen i Bardufoss.
- Instagram: @a2johnsen
- Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?
- Jeg er tredje generasjon yrkessjåfør. Min far har vært i Tine i 36 år og min farfar har kjørt frysevogn for Hennig Olsen i perioden 1968-1975 og buss for Firda billag i perioden 1980-1983. Også min onkel har kjørt utlandet med fisk for Domstein i perioden 1996-2002 for å så begynne med buss for Firda billag.
- Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?
- En typisk arbeidsdag er vanskelig å beskrive, fordi ingen dag er lik. Men jeg jobber turnus med en uke på og en uke av. Når jeg er på så laster jeg varer inngående til Coop sitt sentrallager, for å så laste utgående varer til butikker. Vi leverer på alt av Coop-butikker mellom Jessheim og Trondheim, og til Stad på Vestlandet.
- Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?
- Det er ikke noe spesielt. Jeg har noen forskjellige temperaturer inne i trallen som er viktig å holde styr på. Det er også veldig greit å ha tungen i rett munn når man laster på Coop sitt sentrallager, for da blir det veldig mye enklere å levere på forskjellige butikker rundt om i Norges land.
- Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?
- Jeg har stort sett kjørt thermo, utenom det ene året i forsvaret. Jeg hadde også et år hos Tine i Ålesund som lagermedarbeider på plukk.
- Er det noe type transport du synes er artigere en andre?
- Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig transport, men har vært innom både thermo og maskintransport. Begge deler har sin egen sjarm, men jeg synes det er veldig greit med thermo og matvarer. Det er jo en jobb hvor man ikke trenger å vaske seg på hendene før en går på toalettet.
- Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?
- Utstyret vi bruker er stort sett standardisert, men inne i trekkvognen har jeg pyntet med gardiner fra FL Buur og matte-sett fra Mda for å få det litt hjemmekoselig når jeg først er på jobb.
- Hva er det som gjør jobben din spennende?
- Spennende og spennende, men det er noe med å kjøre rundt i vårt vakre land og levere matvarer til store og små butikker, på sentrale til øde plasser. Der de blir glade for at der kommer varer. Det er så mange hyggelige butikkansatte rundt om, og man får fort en kaffe og kanskje en skolebolle.
- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?
- Rekruttering til yrket ser vi har endret seg veldig de siste årene, på en positiv måte. Særlig med "Følg drømmen ikke strømmen", og at det blir mer om yrket i sosiale medier. Men jeg mener det også er viktig å jobbe for å bevare sjåførene. Jeg tenker da på hvor mye mer vi blir overvåket og hvor mye mer tider blir presset, og det mener jeg er en feil utvikling. Folk vil ha mindre bil på veien, så det er som om vi blir presset ut av yrket, og at staten prøver å ta oss isteden for å jobbe med oss.
- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?
- Yrket er i et skifte med flere yngre og flere jenter, og det er veldig kjekt å se. Det er utrolig positivt å se at i et så mannsdominert yrke så er det flere og flere kvinner som vil bli yrkessjåfører. Vi er i 2024, vi skal være inkluderende, og det er klart at kvinner kan gjøre det samme som menn. Når det gjelder den eldre garde av sjåfører så synes jeg det er mye nyttig kunnskap, tips og råd å hente fra dem.