23948sdkhjf

Norges første bil var en lastebil – i dag er det 125 år siden den ble registrert

GRATULERER ALLE LASTEBILFOLK: Lastebilens historie i Norge startet 23. mai 1900. Svein-Ove Arnesen er nå i ferd med å samle elleville lastebilhistorier i bokform om lastebilens århundre i Norge.

Bilen skulle kontrolleres før registreringen, men noe skikkelig skilt fikk den ikke – det var 13 år for tidlig og dessuten så man ikke behov for noe skilt – hestene hadde det jo ikke. Det var heller ingen kø på biltilsynet når man var førstemann og kontrolløren hadde aldri sett en lastebil før. Men noe måtte han jo sjekke, skriver forfatteren.

Politimester Ove Mossin og ingeniør Carl Conradi klødde seg i hodet. De kom frem til at apparatet burde ha bremser. Dette ble kontrollert. Bremsene fungerte med håndsveiv og holdt den tosylindrede, parafindrevne Daimleren på fire hester sånn noenlunde i ro ved slak bakke. 

Dessuten måtte hornet demonteres og erstattes med en bjelle for å varsle. Man kan kanskje undres over dette. Spetakkelet bråkte seg fremover i sakte fart på hjul med jernbeslag så de fleste hørte den på god avstand. 

Men det gikk etter hvert i orden og Norges første lastebilsjåfør, Jørgen Brattli, kunne transportere godt ristet øl fra Schous bryggeri.

Litt røg og lukt

Det sto i papirene at motorvognen forårsaket «lidt røg og lukt». Dette sjenerte såpass at bilen etter hvert fikk kjøreforbud i enkelte gater. Oslo hadde altså miljøsoner for 125 år siden – de hadde bare ikke noe navn på det. 

At kommunen daglig fjernet syv tonn hestemøkk og at byens overfylte klaskedasser sammen med kloakken i Akerselva egentlig reduserte odøren fra Daimleren til en flau fis i sammenlikning, syntes ikke å spille noen rolle.

Lastebilen har alltid måtte slåss for sin eksistens, men dette var starten – 23. mai 1900!

Det er altså bare å glede seg til dette bokverket blir ferdig. I tillegg til nevnte historie lover Svein-Ove at vi også vil bli kjent med våre første sjåfører, lære at fortau slett ikke var tiltenkt fotgjengere og at en av de første yrkessjåførene som mistet lappen hadde sølt vann fra en pytt på en direktørs klær. Han fikk bot og kjøreforbud i seks måneder.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047