23948sdkhjf

Samferdselsministeren markerte byggestart for E39 Kristiansand - Sandnes

Statsråd Jon Georg Dale igangsette tirsdag det historiske anleggsarbeidet på Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Sandnes.

Fredag ble kontrakten med AF Gruppen Norge AS for byggingen av Kristiansand vest - Mandal øst formelt signert. Det er den første kontrakten i Nye Veiers E39-portefølje som settes i produksjon. Med seg har AF Gruppen Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS. Totalentreprisen har en ramme på 4,7 milliarder kroner eks. mva, som gjør kontrakten til Norges største totalentreprise innen veibygging.

Strekningen E39 Kristiansand vest – Mandal øst er 19 kilometer lang, og er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Strekningen er ferdig regulert og går gjennom kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal.

Som forventet ble det byggestart umiddelbart i forlengelsen av kontraktsigneringen. Ferdigstillelse og åpning av veistrekningen er planlagt til høsten 2022, samtidig med neste strekning fra Mandal øst til Mandal by.

Utbyggingen vil avhjelpe mange av manglene ved dagens vei, herunder dårlig trafikksikkerhet, lav fartsgrense og til dels dårlig kapasitet. Vinterstid har særlig tungtrafikken fremkommelighetsproblemer, og blokkerer ikke sjeldent for all trafikk. Ved å bygge ny E39 vil det oppnås vesentlig bedre framkommelighet og sikkerhet.

– Vi er trygge på at vi har fått en solid samarbeidspartner gjennom AF Gruppen, som vi kan bygge ut denne veistrekningen sammen med. Høyt fokus på trafikksikkerhet og kvalitet skal gi en ny hverdag for samtlige som kjører denne veistrekningen, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for ny E39.

Ny vei skal bidra til et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.

Utbyggingen skal binde sammen befolkningsområder til en sammenhengende bo- og arbeidsregion. Ny E39 skal være et framtidsrettet og trafikksikkert veisystem.

Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst bygges ut som motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Strekningen innbefatter blant annet det som blir Sørlandets lengste tunnel; Søgnetunnelen med en lengde på i overkant av 4000 meter. Det skal også bygges bro over Trysfjorden. Broa blir 520 meter lang med en seilingshøyde på 60 meter. Broa leder trafikken bort fra dagens rasutsatte strekning langs Trysfjorden samt Trybakken hvor trafikkavvikling ofte opplever store driftsforstyrrelser vinterstid ved snøfall. Det blir også bygget tre motorveikryss på strekningen; henholdsvis ved starten av prosjektet ved Grauthelleren i Kristiansand, ved Monan i Søgne og i tilknytning til Lohnelier industriområde.

 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096