23948sdkhjf

7 av 10 kvinnelige lastebilsjåfører er inspirert av pappa

I vår populære serie "Menneskene på veien" kommer det tydelig frem hva som kjennetegner en yrkessjåfør.

Siden i sommer har Tungt vært i kontakt med nær 50 yrkessjåfører, og presentert deres historie i ukentlige facebookposter. Serien "Menneskene på veien" ruller videre, men vi har tatt et lite dykk i alle svarene vi har fått til nå for å tegne oss et bilde av hvem disse menneskene er.

Du finner alle "Menneskene på veien" her…

Et fantastisk yrke

Så å si alle vi har vært i kontakt med sier at det å være yrkessjåfør er et flott yrke. Alle trives i jobben sin, selv om det noen ganger er lange og slitsomme dager.

Kommentarer vi ofte får da vi spør om hva som er det beste ved yrket er: "Friheten", "menneskene vi møter", "de beste kollegaene", "nydelig natur" og "jeg elsker å kjøre".

Som Tonje Lamøy fra Alta sa: "Det er vanskelig å trekke fram hva som er det beste ved å være yrkessjåfør. Det er så mye flott."

Sjåførene er også stolte av yrket sitt, og de vet at de utfører noe som er viktig for samfunnet.

Gøran Kristiansen fra Drøbak ønsket å understreke dette: "Hadde det ikke vært for lastebilen, så stopper faktisk Norge. Det er noe å tenke på for de som blir oppgitt fordi det går litt tregt eller tar litt plass."

Opplevelsene

Vi har fått høre om mange spennende opplevelser som sjåførene har vært med på. Og noen av dem ganske morsomme også.

Cecilie Brügger Håvåg fra Bergen hadde denne opplevelsen da hun skulle levere heise opp takstoler til et hus: "Det endte med at jeg rev opp hele plenen utenfor huset, rev ned pæretreet og måtte ha bilberging for å komme meg ut derfra. Men jeg fikk likevel en fornøyd kunde som ga med en flaske jägermeister for godt utført jobb."

Mange husker også den første turen alene i lastebilen som noe helt spesielt. Noe Thea Stridshol fra Melhus forklarer slik:

"En spesiell opplevelse var min første tur til Vestlandet, fint og sommerlig vær, smale, nye veier og kjettingføre over Hardangervidda."

Under har vi trukket frem noen tall fra serien. Vi understreker at dette er laget ut fra de personene vi har vært i kontakt med.

Arv

Det er en stor overvekt av kvinnelige yrkessjåfører som har en far, og gjerne også bestefar, som har vært yrkessjåfører. Da har de fra tidlig alder vært med i lastebilen, og fått god kjennskap til både yrket og bransjen.

Som Marion Leivestad fra Hurdal sa: "Som lita var jeg ofte med i kantina på Transportsentralen Lillestrøm da mamma dreiv den en stund. Jeg fikk ansvaret med å styre vaffeljernet og servere vafler til sjåførene. Så drømmen om å kjøre lastebil begynte vel allerede som femåring på en bruskasse foran vaffeljernet, med utsikt over alle lastebilene som kom og dro."

Har "arvet" yrket fra en far eller mor:

  • Kvinner: 70%
  • Menn: 50%

Alder

Vårt utvalg av intervjuobjekter er i stor grad hentet fra sosiale medier, og det har naturligvis en innvirkning på alderen til de som er presentert. Vi vet at de yngre er mer aktive når det kommer til facebook, instagram o.l. I vår serie spenner alderen seg fra 1 til 22 år for mennene, og 1 til 12 år for kvinnene.

Hvor lenge har du kjørt lastebil (gjennomsnitt):

  • Kvinner: 4,4 år
  • Menn: 8,2 år

Bilmerke

Vi spør alle vi snakker med om hvilket bilmerke de kjører. Scania og Volvo er de mest populære merkene.

  • Kvinner: Scania 56%, Volvo 28% og Mercedes 16%
  • Menn: Scania 63%, Volvo 31% og Man 6%

Du finner alle "Menneskene på veien" her…

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125