Her går farten ned mot 15 km/t i morgen- og ettermiddagsrushet
Norconsult er innstilt til kontrakten på rådgivertjenester for utarbeidelse av reguleringsplan på strekningen E18 Ramstadsletta – Slependen. Prosjektet er en del av E18 Vestkorridoren, som omfatter E18-korridoren mellom Lysaker i Bærum kommune og Drengsrud i Asker kommune.
Oppdraget omfatter utarbeidelse av reguleringsplan fra Ramstadsletta til Slependen, en strekning på rundt 4,5 kilometer, hvor 3,6 kilometer vil gå i tunnel under Sandvika.
Under Sandvika skal E18 og E16 knyttes sammen i et planskilt kryss.
I tillegg til ny E18 inngår utforming av lokalveg, GS-løsning og prioritering av kollektivtrafikk på strekningen.
Utfordringer med dagens E18 Ramstadsletta-Slependen:
• Store forsinkelser både morgen- og ettermiddagsrushet. Dette påfører også bussene forsinkelser både morgen og ettermiddag.
• Farten går ned i morgen- og ettermiddagsrushet (15-35 km/t i morgenrush og 20-40 km/t i ettermiddagsrush).
• Blandet funksjon; både hovedveg og lokalveg
• Kort avstand mellom kryss
• Høy ulykkestetthet og mange lette skader med påkjøring bakfra
• Vegen er en barriere både for ferdsel på tvers for myke trafikanter, samt hinder for en åpning av Sandvika mot sjøen
• Store utfordringer med støy og luftforurensning
• Mange systemskifter for syklister
Hensikten med å igangsette prosjektet er:
• Gi forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransport
• Bedre forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående
• Redusere miljøbelastningene
• Redusere vegenes barrierevirkning på områdene vegen går igjennom
• Redusere antall ulykker på strekningen.