23948sdkhjf

- NLF må bli mye tydeligere på at de er lastebileiernes forbund

Oppfordringen kommer fra tømmerbilsjåfør, Tom Jensen, etter at han var på tømmerseminar med Norges Lastebileier Forbund forrige helg.

I et facebookinnlegg tar Jensen til orde for at han mener det blir feil av NLF å fronte økte lengder og vekter på vogntog. Tungt.no har snakket med ham og bedt ham utdype kritikken.

- Det jeg mener er at vi kan gjerne få vogntog på 300 tonn for min del, men det må jo være betalt. For hver gang det har vært en økning i lengde, bredde, høyde eller vekt, så har ikke en eneste bileier tjent mer penger, mener Jensen. Han savner NLFs evne til å ta selvkritikk på dette feltet.

- Veldig mange på dette seminaret var veldig misfornøyd. Jeg har snakket med en hel del av dem. Veldig mange satt igjen med et spørsmål om NLF er der for oss eller for kjøperne av våre tjenester, fortsetter han og nevner varehandelen som et eksempel. - Hvis en butikkjede ønsker et nytt produkt, så går de ganske tidlig i prosessen til produsenten og spør hva dette vil koste å produsere. De sitter ikke og gjør ferdig alle kalkyler, for så å henvende seg til produsenten med beskjed om at denne skal levere det nye produktet mye billigere enn alle de andre produktene de produserer. Sånn fungerer det ikke.

- Vi har gått fra 28 pallplasser på termobil, til 36 og opp til 72 på dobbeldekk. Tømmer har gått fra en bunt på 18 kubikk til nå 3 bunter på ca 48 kubikk, og vi har gått fra singel toakslet tippbil til nå 3 akslet bil og treakslet kjerre. Likevel tjenes det mindre og mindre penger, mener Jensen og gjentar poenget sitt nok en gang.

- Er det riktig at bileierorganisasjonen NLF, drar lasset og fronter økte totalvekter på norske veier? Det er greit at man skal være med fra begynnelsen av, men det kan ikke være sånn at NLF fronter økte totallengder overfor myndighetene. Det må kjøperne av transport ta, og i bunn må de da vite hva dette vil koste, fremholder han.

I Telemark, der Jensen frakter tømmer til daglig, ble mange av veiene for en tid tilbake godkjent for 60 tonn. Likevel hevdes det at inntjeningen går ned hos tømmerbileierne. - Da lurer jeg på, hva skal vi med høyere totalvekter når det ikke tjenes penger på det vi har i dag? Jeg mener at før vi pådrar oss vekter opp mot 74 tonn, bør prisnivået opp på et høyere og mer normalt nivå. Bileiere bør tildeles mer av kaka neste gang det blir større volum eller høyere vekter.

- Man blir i mange tilfeller belønnet for miljøbesparende tiltak i dette landet, burde ikke da bileiere som står bak investeringene fått bedre betalt for økte vekter eller volum? Færre biler er jo bedre for miljøet. I stedet er det kjøperne som sitter igjen med gevinsten, sammen med miljøet, fordi bileiere må bruke mer penger på dyrere redskap, avslutter Jensen.

Møteleder for NLF på den nevnte konferansen, Guttorm Tysnes, er overrasket over kritikken. Han hevder tvert imot at forbundet fikk massive tilbakemeldinger fra deltakerevalueringene om en god konferanse med aktuelle temaer.

- Tømmerseminaret er et seminar for bedrifter i NLF som frakter tømmer. Vi har lenge hørt at det er vanskelig å nå fram i forhandlinger med oppdragsgiverne, og brukte derfor mye tid på kostnadsutviklingen i bransjen. Over 38 prosent av aksjeselskapene som er registrert som tømmertransportører hos oss, hadde underskudd i 2017. Det er en dramatisk forverring de siste tre årene for de 65 bedrifter som var med i statistikken. Tallene viser at prisene må opp, mener han.

- Oppdragsgiverne må ta situasjonen på alvor og lastebileierne må bli flinkere til å forhandle basert på dokumenterbare fakta, sier han og legger til at han selvfølgelig respekterer synspunktene til Tom Jensen, som var på seminaret sammen med sin arbeidsgiver. For ordens skyld legger Tysnes til at det er oppdragsgiverne/skogeiere som fronter 74 tonn på tømmervogntog, ikke NLF. Det var også derfor Skogeierforbundet var invitert til seminaret for å redegjøre for sitt arbeid.

- Når NLF i andre sammenhenger arbeider for økte totalvekter er det fordi våre medlemsbedrifter ønsker det. NLF er en medlemsstyrt organisasjon – og våre medlemmer er norske lastebileiere, som ønsker å utnytte dagens kjøretøy bedre ved å øke vekta med det utstyret de faktisk eier, legger han til. - NLFs arbeid handler om å bidra til at medlemsbedriftene blir bedre. Vi minner om at NLF ikke har lov til å delta i prisforhandlinger med oppdragsgiverne, men vi kan altså bidra med informasjon og kunnskap til våre bedrifter. Det gjorde vi på tømmerseminaret – noe altså de aller, aller fleste var godt fornøyd med, avslutter Tysnes.

Les mer om bransjens fremtid i TransportMagasinet. Her kan du få et abonnement.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094