23948sdkhjf

Hyster til Brubakken: Endelig får merket en stor og tung importør

Få andre truckmerker har hatt flere norske importører de siste 20 årene enn Hyster. Med Brubakken har det tradisjonsrike merket fått en importør med tilstrekkelig tyngde til å løfte det opp til nye høyder igjen.

Brubakken AS i Norge og Brubakken AB i Sverige har inngått avtale med Hyster om å bli distributør for hele Hysters produktsortiment innen trucker i Norge og Sverige fra og med 1. juni 2021.

 

Amerikanske Hyster-Yale Group er både en av verdens eldste og største truckprodusenter, og i mange år var Hyster høyt oppe på salgsstatistikkene også i Norge. Men det begynner å bli veldig lenge siden. De siste 20 årene har merket her i landet vært preget av nærmest å ha vært en kasteball mellom selskaper. I så måte kan nevnes Fortuna Truckservice, VB Trucks, Drammen truckservice, Avitruck, Protruck Norge og Quick Truckservice.

Hyster blir eneste truckmerke

Med Brubakken har det tradisjonsrike merket nå fått en importør med tilstrekkelig tyngde til å løfte det opp til nye høyder. Selskapet har lang erfaring med trucker i alle størrelser og har ikke minst bygget opp en svært stor ettermarkedsorganisasjon.

I en pressemelding heter det at «Brubakken avvikler samarbeidet med direkte konkurrerende truckleverandører for å satse helhjertet på Hyster». Det betyr slutten for UniCarriers-truckene som Brubakken de siste årene har solgt som TCM, i tillegg til stortruckene fra Konecranes (tidligere SMV). At Konecranes forsvinner fra Brubakken er likevel ingen overraskelse: I fjor høst ble kjent at danske N.C. Nielsen ble forhandler for Konecranes i hele Skandinavia og senere har det bare vært et spørsmål om hvor lang overgangsperioden skulle være hvor begge parter betjente det norske markedet.

Godt rustet

– Vi er glade og stolte over at Hyster har valgt oss som sin partner fremover. Våre organisasjoner har samme fokus på å hjelpe våre kunder til en mer effektiv materialhåndtering og få en enklere hverdag. Brubakkens brede servicenettverk sammen med Hysters sterke produktsortiment, vil hjelpe oss til økte volumer og markedsandeler i Norge og Sverige, sier Anders Henni, daglig leder i Brubakken AS i pressemeldingen

Han forteller at selskapet gjennom det siste året har avsluttet satsningen i anleggsbransjen og skilt ut liftvirksomheten i egne selskaper for å fokusere 100 prosent på kjernevirksomheten som er materialhåndtering og trucker. Brubakken har også styrket salgskapasiteten gjennom fjoråret og kommer til å styrke organisasjonen ytterligere i tiden fremover.

– Hyster er en ledende global produsent av trucker og en perfekt match for Brubakken. Vi får et bredere og mer markedstilpasset produktsortiment, samtidig som vi får en ressurssterk og svært kompetent leverandør som vil tilføre oss ny kompetanse og energi, sier Henni.

I februar i fjor overtok Quick Truckservice som importør av Hyster, men hadde den gang allerede åtte års erfaring med merket som forhandler. Ifølge mtlogistikk.no blir selskapet nå importør av Hysters søstermerke Yale.

Hyster-Yale Group 

Både Yale og Hyster er begge svært gamle amerikanske truckprodusenter. Yale 
lanserte sin første truck i 1920 og Hyster i 1929. I 1986 etablerte Hyster 
holdingselskapet Nacco Material Handling Group (NMHG) som senere slo de to 
selskapene sammen i Hyster-Yale Group og selv skiftet navn til dagens Hyster-Yale 
Materials Handling. Selskapet har 7.700 ansatte i sin globale organisasjon og 
hovedkontor i Cleveland, Ohio. 
Hyster-Yale var i perioder frem til 2009 rangert som verdens tredje truckprodusent
etter Toyota Industries (1) og Kion Group (2), men lå i fjor på sjetteplass etter 
Jungheinrich (3), Mitsubishi Logisnext (4) og Crown (5). 

Kilde: Brubakken, Hyster-Yale, Logistikk & Ledelse

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078