23948sdkhjf

«Sjåførmangel? Si nei til mer, sett dine dyktigste sjåfører på kjøringen med best inntjening»

KOMMENTAR OM LASTEBIL OG ARBEIDSLIV: Tipset i den litt lange tittelen er dessverre ikke mitt, men tilhører transportbedriftssjef Murray Mullen i Canada. Han er intervjuet i trucknews.com, som akkurat nå opplever et brennhett marked og skrikende mangel på sjåfører.

I all sin enkelhet er budskapet ganske genialt. Og selv må jeg få tilføye at er du sjåfør og ikke bileier, da er tipset dessuten superenkelt å snu på hodet: Ikke si ja til mer kjøring til dårlig lønn, men ta deg sammen og si til sjefen at du fortjener de beste turene.

Innholdet i disse enkle tvillingtipsene handler om å ikke kjempe mot konjunkturene – spesielt ikke nå i oppgangstider – men å snu seg rundt, surfe på toppen av bølgen og ta ut gevinsten.

Sjåførmangel er selvsagt ikke noe nytt, ikke de siste 100 årene en gang – men intensiteten svinger. Og mangelen var på opptur igjen allerede før korona.

Selveste Volvo Trucks hadde det faktisk aller høyest – høyere enn sikkerhet - i sine presentasjoner ved den ulykksalige megalanseringen av sine nye biler i mars 2020. Lønn er det klart viktigste for sjåførene, slo Volvo fast, men siden lastebilprodusentene ikke kan gjøre så mye med akkurat det, fokuserte de på det nest viktigste – komforten på arbeidsplassen.

Korona har imidlertid dultet kraftig til verdens økonomier og arbeidsmarkeder – og en litt uforutsett bivirkning av de store tiltakspakkene rundt i verden, er at mange land og markeder som ligger i vaksinefront har et ekstra heftig og skrikende sug etter transport – og sjåfører.

Ikke bare i Canada, men i nære land som Danmark og England roper bransjeorganisasjonene høyt om at underskudd på transportkapasitet vil bremse den økonomiske gjenreisingen.

Her i Norge har ikke de store organisasjonene laget så mye støy rundt problemstillingen ennå. Antagelig er de bare trege. Mange av de litt mer lavmælte signalene fra diverse aktører i bransjen – fra speditører som forbereder kunder på prisstigninger til temperaturen på stillingsmarkedet her på Tungt.no – tyder ikke på at Norge er bedre stilt.

Og vi ser samtidig signaler som tyder på at vi – nasjonen Norge - ikke like lett som de siste 10 årene kan belage oss på å importere billig transport- og sjåførkapasitet fra fattigere deler av Europa.

Så hva gjør vi i Norge da? Vel, all markedsteori peker i retning av at transport – og dermed varer og tjenester som er avhengig av transporten - blir dyrere og vanskeligere å få tak i. Men det er i grunn vareeiere og forbrukeres problem.

Norske sjåfører og bileier bør derfor bruke denne anledningen til å løfte lønninger og inntjening opp til et bedre balansert nivå enn bransjen har tradisjon for. Kort sagt:

  • Bileiere: Ikke ta på seg mer, men prioritere oppdragene som gir best avkastning
  • Sjåfører: Be om de gode oppdragene og lønn som står stil – eller bytt arbeidsgiver

Begge deler kommer til å tvinge frem nye løsninger og bedre forhold i de sektorene som nå ligger lengst i bakleksa. Skal vi tolke regnskapstallene fra 2020 som er i ferd med å samle seg opp for godstransportene, tyder disse på at denne trenden allerede har startet.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062