23948sdkhjf

Katastrofe på glatt føre: Trekkeren kunne blitt dyttet ut av veien

Nær to ganger trekkerens vekt på en trippelboggie, er som å be om trøbbel.

TUNG KATASTROFE: Kontrollørene på Minnesund var ikke i tvil da de stoppet det svenske vogntoget.

- Det var flere ting som ikke var i orden med dette vogntoget, men det mest alvorlige var at sjåføren ville fått betydlige problemer på glatt føre, i en unnamanøver eller med en kraftig nedbremsning, sier kontrolleder Bjørn Knudsen.

Trekkeren ble veid til 12,8 tonn, og hengeren til 24,5 tonn. Det betyr at hengeren veide nær to ganger trekkerens vekt.

- Hele poenget er at hengeren ikke skal være så tung at den tar kontroll over trekkbilen. I forskriften om bruk av kjøretøy står det at ved trekking av henger så kan man maksimalt trekke 1,5 ganger det trekk-kjøretøyet veier, hvis det er godtkjent for så mye, sier Knudsen.

En henger med tre faste aksler, og så stor vekt, vil helst kjøre rett frem.

- Den kunne derfor tatt kontroll over trekkeren. Vekten lå på de tre akslingene på hengeren, og ikke på svingskiven slik at bilen kunne hatt nytte av vekten. Det resulterer i dårlig fremkomlighet og dårlige styreegenskaper. Dette var en toakslet trekker, og han hadde bare seks av de 12,8 tonnene på drivhjulene. Han ville fått betydelige problemer hvis det hadde vært glatt føre. Både i fohold til veigrep og fremdrift. I en sving med glatt veibane kunne han rett og slett ha blitt skjøvet av veien, sier Knudsen.

Ulovlig kabotasje med dårlig sikret last

Da dette vogntoget ankom Oslo hadde det et internasjonalt lass fra Tyskland som skulle til Trondheim. I Oslo ble det lastet på en hjullaster, og dermed fikk vogntoget både internasjonalt og nasjonalt lass. Og nasjonalt lass på en utenlandsk bil er kabotasje, og kravet for å kunne kjøre lovlig kabotasje er at den internasjonale turen er helt avsluttet.

- Her var den ikke det, og det ble anmeldelse for ulovlig kabotasje. Det kom et annet vogntog til Minnesund for å hente hjullasteren. Den svenske vogntoget kunne kjøre videre med lasten fra Tyskland, for den var lovlig, sier Knudsen.

Gladmelding

Kontrolleder Knudsen ønsker å fortelle om noe positivt som de ser ute på kontrollene nå.

- Jeg vil legge til at de aller fleste vogntogene vi stopper har skikkelige dekk. Vi har ekstra fokus på dekk og kjetting nå, og stort sett er det veldig bra dekk hos både de norske og utenlandske vogntogene. Det synes jeg er positivt og hyggelig å melde om, sier Knudsen.

Opphav: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109