23948sdkhjf

Ny, tysk lastebilprodusent skal levere hydrogenbiler til store norske transportbedrifter

Den ikke spesielt kjente tyske lastebilprodusenten Quantron skal levere hydrogenlastebiler til store og kjente norske bedrifter i det såkalte «H2 Truck»-prosjektet. - Med dette faller den siste brikken på plass for å få hydrogenlastebiler på norske veier, sier Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn AS

TUNGT OG FOSSILFRITT: Det for tiden et voldsomt og økende trøkk for å skaffe nye drivlinjer til lastebiler som reduserer CO2-utslippene – ikke minst i Norge.

En dobling, forteller Enova om støtten til elektriske og biogassdrevne lastebiler fra 2020 til 2021. Det er riktignok et stykke frem til suksess; de 50 elektriske lastebilene som er registrert i år (over 16 tonn) gir en markedsandel på 1,3 prosent elektriske lastebiler.

Emma kommer. Vi har også nylig omtalt ASKO Transport sitt engasjement i Grønt landtransportprogram for å nå målet om 100 norske elektriske langtransportbiler på veiene i løpet av 2023.

Og så har vi H2 Truck-prosjektet, som har som mål å få de 100 første hydrogenlastebilene til Osloregionen med tilhørende infrastruktur innen 2025 (altså ikke så langt bak de elektriske).

Qantron skal levere til Norge i 2023

I en fersk pressemelding fra eviggronn.no/H2 Truck fremkommer det nå at tyske Quantron vil starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og skal kunne levere lastebiler til Norge i 2023.

- H2 Truck-prosjektet har samlet hele verdikjeden i et økosystem og det gjør det attraktivt å distribuere lastebilene våre hit. Vi har som mål å tilby kundene en fullservice basert på grønt hydrogen, og ser på dette som en stor mulighet, sier Anil Reddi (bildet), prosjektleder for Quantron as a Service.

– Quantrons initiativ er akkurat det vi trenger. Transportnæringen er klar til å gå over til nullutslipp, og hydrogen vil være en del av løsningen. Det vi trenger nå er lastebilene, og samarbeidet med Quantron kan kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn AS.

Men hva vet vi egentlig om Quantron AG og det de skal levere?

Egenomtalen er for så vidt grei nok (se faktaboks).

Quantron AG er en systemleverandør batteri- og hydrogendrevet mobilitet for nyttekjøretøy som lastebiler, busser og varebiler. I tillegg til nye elektriske kjøretøy, inkluderer det brede spekteret av tjenester som tilbys elektrifisering av brukte og eksisterende kjøretøy, opprettelse av individuelle helhetskonsepter inkludert passende ladeinfrastruktur samt tilbud om utleie, finansiering og leasing og føreropplæring. Quantron AG selger også batterier og integrerte tilpassede elektrifiseringskonsepter til produsenter av nyttekjøretøy og maskineri.

Det tyske selskapet fra Augsburg i Bayern er en pioner og innovasjonsdriver for e-mobilitet innen passasjer- og godstrafikk. Quantron AG har et nettverk av 700 servicepartnere og omfattende kunnskap fra eksperter innen kraftelektronikk og batteriteknologi gjennom samarbeidet med CATL, verdens største batteriprodusent. Quantron AG, som en høyteknologisk spin-off av det anerkjente Haller GmbH, kombinerer 139 års erfaring med nyttekjøretøy med toppmoderne e-mobilitetskunnskap.

Det er et blodferskt selskap – etablert i 2019 – og er en «systemleverandør batteri- og hydrogendrevet mobilitet for nyttekjøretøy som lastebiler, busser og varebiler».

Og som vi nylig meldte, har tyske Quantron gått i kompaniskap med det kanadiske hydrogenselskapet Ballard Power Systems for å produsere egne hydrogenlastebiler.

Vi spurte derfor Jan Carsten Gjerløw (bildet) om følgende:

- Quantron skal etter det vi forstår bygge en helt ny H2 lastebil – eller er det ny drivlinje i nye/brukte chassis fra kjente bilmerker dette dreiser seg om?

- Slik jeg forstår det er det i første omgang fortsatt ombygging av chassis kjente bilmerker.

- Det suverent viktigste for en lastebil i reell kommersiell drift er servicenettverket – hvem skal står for det i denne anledningen?

- Det er et godt poeng. Quantron sier at de har kontroll på dette og vil tilby et godt apparat for oppfølging av bilene over hele landet. De har ikke sagt hvem de vil samarbeide med på dette.

De norske partnerne i H2 Truck

  • Statkraft
  • Everfuel Norway
  • Hynion
  • Hexagon Purus
  • Ballard Power Systems Norway
  • Faun
  • Toyota Norge
  • ASKO
  • DB Schenker
  • ColliCare
  • Litra
  • Nilsen og Kokkersvold
  • Norsk Gjenvinning
  • Posten Norge
  • PostNord
  • Transport-Formidlingen
  • Coop Norge
  • Dahl Optimera Norge
  • Rema Distribusjon Norge
  • DNB
  • Ife / FME MoZEES
  • Kunnskapsbyen Lillestrøm
  • ZERO

- Hvordan vurderer dere fordeler/ulemper og risiko ved å engasjere et merke (det norske) markedet har svært lite kjennskap til i en slik storsatsing som de 100 første bilene er?

- H2 Truck skal legge til rette for at lastebilene kommer til Norge og at det er infrastruktur på plass som gjør at de kan tas i bruk. Derfor har vi samlet hele verdikjeden i prosjektet. Vi har ikke et eksklusivt samarbeid med Quantron – jeg ønsker flere merker tilgjengelig og er i kontakt med flere produsenter, sier Gjerløw og fortsetter:

- Jeg kan fortelle at Scania skal produsere et begrenset antall hydrogenlastebiler, og H2 Truck vil som ett av to europeiske prosjekter få noen av disse til våre partnere. Jeg håper å kunne si mer om det om ikke så lenge.

- Disse første 100 bilene som er ambisjonen, er dette biler til tung langtransport (= minst 40 tonn og 300 km rekkevidde), eller er det godsbiler uansett vekt?

- Vi snakker nok her om de tunge – opptil 50 tonn og en rekkevidde på 600 km og oppover. MEN: jeg har ikke fått specen som Quantron planlegger å levere til Norge, så detaljer rundt det har jeg ikke.

Kilde: H2 Truck, Tungt.no

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.111