23948sdkhjf

Fikk 20.000 kroner i bot for å vaske vogntoget i helgen

Vegard Kåsa (27) fra Notodden ble stanset kontroll på Ørje i fjor høst. Du husker kanskje saken? Nå har politiet gitt ham et forelegg på til sammen 20 000 kroner.

TUNGE BØTER: TransportMagasinet og Tungt.no kunne i høst fortelle om Vegard Kåsa som ble pålagt ukehvil på stedet fordi han ved to anledninger hadde vasket vogntoget inne på lukket område, uten kortet i skriveren.

Nå har politiet gitt ham et forelegg på til sammen 20.000 kroner, redusert fra 24.000 kroner, dersom saken stopper her.

Dette skjedde i kontrollen

Vegard Kåsa pleier å ta ut kortet fra skriveren i helgene. At flissettet hans hadde rullet noen meter mellom parkeringsplassen og vannslangen ved anlegget til Kaasa Transport på Notodden, ble derfor lagt merke til av kontrollørene på Ørje.

– Det viste seg at de ikke fikk helgene mine til å stemme. Jeg sa det som det var at jeg hadde flyttet bilen bort til rampa på terminalen for å vaske den i løpet av helgen. Der har vi tilgang til vann og strøm. Jeg innrømte også at jeg er så lidenskapelig opptatt av dette yrket, at det er noe jeg pleier å gjøre når jeg har fri i helgene. Kontrolløren svarte da at alt av vedlikehold på bilen, smøring, teknisk og vask, skal anses som annet arbeid, fortalte Kåsa til TransportMagasinet i fjor høst.

Den dedikerte yrkessjåføren har alltid ansett vask av bil som fritid. En hobby han har delt med flere av kollegene på Notodden.

– Det er en av grunnene til at jeg har giddet å holde på med dette yrket i åtte år nå, sa Vegard oppgitt. De to aktuelle helgene i august i fjor ville han dessuten klargjøre det helt nye flissettet litt ekstra, før det skulle stilles ut på Transportmessa på Gardermoen noen dager senere.  

Han ble i stedet pålagt å stå 45 timer på kontrollplassen på Ørje, fordi han brøt ukehvilen da han altså flyttet på, og vasket vogntoget disse helgene. Bruddet ble anmeldt til politiet og Vegard fikk heller ikke oppholde seg i bilen i løpet av de neste to døgnene.

Kaasa Transport sendte derfor en ekstra sjåfør for å hente vogntoget, mens Vegard kjørte hjem til Notodden i personbil.

Kvalifiserer til forelegg på 24.000 kroner

Nylig ble forseelsen vurdert av politiet, som altså mener den kvalifiserer til et forelegg på 24 000 kroner.

De begrunner det med at bilen er flyttet på til sammen fire ganger, to ganger hver helg, uten sjåførkort i skriveren og uten at det er registrert annet arbeid.

Beløpet kan reduseres til 20 000 kroner hvis Vegard betaler uten å gå videre med saken. Det kommer nok ikke til å skje.

På Notodden sitter nemlig daglig leder, Øistein Kaasa, og frykter at denne saken kan være nådestøtet når det kommer til rekruttering til bransjen.

Galskap fra myndighetene

– Jeg syns det grenser til galskap at myndighetene plutselig kan finne på å gjøre sånt som dette. Vi har vasket biler i helgene i alle år og guttene her hos oss bestiller pizza og har dette som en sosial sammenkomst, samtidig som de pusser på bilene. Det må da være lov, spør du meg, spesielt ettersom det foregår på lukket område. Det har ikke noe med arbeid å gjøre, slik jeg ser det. Tenker man rekruttering til yrket, er en slik reaksjon fra myndighetene første bud for å si farvel til norske sjåfører, uttalte han til TransportMagasinet i fjor.

Kaasa syntes også det er et paradoks at sjåførens ærlighet var det som i utgangspunktet satte ham i denne situasjonen.

– Hadde Vegard sagt han var hjemme hele helgen, hadde han fått kjøre videre, påpeker han. Kaasa Transport er mer enn klare til å bakke opp sin sjåfør i denne saken. Reaksjonen fra politiet blir nå møtt med advokater, lover bileieren.

– Om jeg må bruke et sekssifret beløp på denne saken, så skal vi ta denne kampen. Husk på at dette skjer i mange transportbedrifter, at sjåførene samles om lørdagen og skrur og polerer litt. Det handler jo kun om at de gløder for bransjen og er stolte av bilene sine. Og nå skal de altså ikke få lov til å gjøre det mer?

Jeg vil sterkt oppfordre myndighetene til å slutte å ta sjåfører for sånt tull som dette, hvis man ønsker at noen skal gidde å ha dette som yrke lenger. De kan åpenbart ikke skjønne hva dette yrket faktisk handler om, avslutter en engasjert bileier.

Strengt regelverk

Vi har forelagt denne saken for Statens vegvesens faggruppe utekontroll og bedt om en kommentar. Der svarer de at regelverket for kjøre- og hviletid er strengt og at kontrollørene i dag har lite handlingsrom.

Etaten har likevel forståelse for at regelverket, slik det er i dag, kan føre til at de i enkelte situasjoner fremstår som unødig firkantet og rigide. Dette skyldes et regelverk som er felles for alle. Et regelverk som altså definerer rengjøring av lastebilen som «annet arbeid».

Redaksjonen følger saken

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (6)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125