23948sdkhjf

Statskog dobler uttak av tømmer: - Ikke noe problem for tømmertransporten, sier Ørnulf Warberg

TUNGT TØMMER: Statskogs beregninger viser rom for å doble uttaket av tømmer i perioden fram mot 2050. Hva har det å si for de som kjører tømmertransport?

I en pressemelding skriver Statskog at beregningene viser rom for en drøy dobling av avvirkningen hos Statskog i perioden fram mot 2050. På det meste kan volumet passere en halv million kubikkmeter per år. Statskog avvirket 228.000 kubikkmeter tømmer i 2021.

Tungt.no spør en av nestorene i tømmertransportbransjen, Ørnulf Warberg, om hva dette betyr for bransjen. Warberg er daglig leder i Trekk Tømmer AS. Bedriften er transportsentral for tømmertransport i fylkene Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark, og drifter rundt 60 tømmervogntog.

- Isolert sett er ikke en dobling i volum, vel 200.000 kubikkmeter, fra Statskog noe problem å absorbere for tømmertransporten. Hvis det ligger til rette for høy etterspørsel og økende tømmerpriser imøteser vi økt avvirkning generelt, sier Warberg.

Infrastrukturen må tåle økt avvirkning

Statskog er Norges største skogeier med 4,3 millioner dekar produktivt skogareal. Dette utgjør seks prosent av all produktiv skog i Norge.

- Det viktigste for tømmertransporten er at infrastruktur som skogsbilveier, offentlig veinett og mottaksforhold er dimensjonert for økt avvirkning. Det har lett for å oppstå flaskehalser når volum øker, så det er viktig å dimensjonere hele verdikjeden, sier Warberg.

Han sier at det må være vilje til å øke kapasiteten for tømmertransport i alle ledd, og mener det som skal til er forutsigbarhet, jevn avvirkning over året, og stabile avsetningskanaler og rammevilkår.

- Infrastrukturen må selvfølgelig henge med, og da tenker vi spesielt på skogsbilveinettet som er noe utdatert i flere områder. Det må også som tidligere nevnt være god mottakskapasitet på industri, terminaler og havner.

Mer eksport betyr høyere usikkerhet i logistikken

Trekk Tømmer kjører i dag en stor andel av totalen til havner og jernbaneterminaler. Warberg sier at kjøring til industri er mer forutsigbart, og trekker frem disse grunnene:

  • Det er begrenset med plass på havner og jernbaneterminaler, og det skal lite til før innkjøring må stoppes på grunn av plassmangel.
  • Tømmer på eksport består av forskjellige sortimenter. Forskjellige sortimenter skal som regel på forskjellige båter og tog. Det oppstår uregelmessigheter, og planlagte tog/båter kan endre rekkefølge. Dette forplanter seg så til innkjøringsplaner for tømmerbilene i form av stadige endringer. Det blir da vanskelig å planlegge kjøringen, og det som var planlagt for uken må ofte endres underveis.

Les hele pressemeldingen fra Statskog her ...

Opphav og kilder: Tungt.no, Statskog

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125