23948sdkhjf

Amerikanske hydrogenlastebiler på nederlandsk chassis leies ut av tysk forsikringsselskap

Leies ut på kilometerpris. Kommer til Norge om et år eller to?

TUNGT OG FOSSILFRITT: Det skjer mye sprekt – men også mye rart – når nye typer drivstoff skal innfases. Dette tilfellet her krever at man holder tungen litt ekstra beint i munnen når man skal orientere seg.

Lastebiler med hydrogendrift ligger som kjent tett i hælene på lastebiler med batteridrift. Batteribiler begynner det å bli en del av på veiene i Norge, og noen hydrogenbiler fra Scania finnes allerede i drift.

Prosjektet H2 Truck som vi har skrevet om, jobber hardt med saken.

Tysk storsatsing 

Samtidig vet vi at spesielt tyskerne er litt ekstra hissig på dette med hydrogen som drivstoff i stor skala, med tung satsing fra myndighetene ryggen.

Denne saken vi kunne lese på hydrogen24.no i påsken krever dog litt konsentrasjon:

Et av Tysklands største forsikringsselskap, Køln-baserte DEVK, eier altså et datterselskap ved navn Hylane (som nok bør leses som et engelsk ord hy-lane, ikke norske «hylane»), som har som formål å leie ut klimanøytrale nyttekjøretøy til godstransport.

Enn så lenge virker det som om det kun er hydrogenbiler i fokus for Hylane.

Argumentene fra Hylane og DEVK er enkle og gode:

Å skifte bilparken fra en kjent teknologi som diesel til en ny og lite utprøvd teknologi som hydrogen, det er risikabelt i stor skala. Underforstått bør en aktør med tilstrekkelige muskler som et stort forsikringsselskap ta den risikoen, og utvikle en modell som er overkommelig for de enkelte små aktørene i transportbransjen.

Leier ut biler til fast km-pris

I dette tilfellet kjøper altså Hylane biler, som de så leier ut til transportører på kilometerpris – alt inkludert unntatt sjåfør og selve drivstoffet. Mer forutsigbart regnestykke for transportøren kan det knapt bli, om vi ser vekk fra usikkerheten rundt hydrogenprisen, da.

Men også en løsning som dette må starte i det små. For eksempel må jo stasjoner for påfylling av hydrogen eksistere.

Mot slutten av 2022 åpner mulighetene for utvalgte regioner i Tyskland (Hamburg, Ruhr, Stuttgart, München), i 2023 åpnes hele Tyskland, og fra 2024 ser det ut til at det meste av Europa, inkludert Norge og Sverige er klart for leietagere av hydrogenlastebiler.

Hvem er Hyzone???

De 18 første bilene er da også alt bestilt, og skal leveres av Hyzone.

Som du kanskje ikke vet allverdens om. Det gjorde ikke jeg da jeg så bildene, men det er jo noe kjent med den fronten da.

Så kan google fortelle at Hyzone Motors er et temmelig blodferskt merke i lastebilverden. Selskapet ble etablert i 2020, men har altså ifølge egen hjemmeside allerede levert (eller bare «solgt»?) lastebiler og busser på fire kontinenter. Det er jo rimelig imponerende.

  • HYZON CLASS 8 er en stor amerikansk snutebil beregnet for USA og Australia. Bygges på Freightliner Cascadia, 430 (600) hk effekt, ment for en rekkevidde på 4-500 miles. Freightliner er et datterselskap av Daimler.
  • HYZON HYMAX er varianten som kommer til Europa. Og den kommer i flere vektkonfigurasjoner, fra 24 via 46 til 70 tonn totalvekt. Den første bygges på DAF LF-chassis, de to store på CF 530 6x4-chassis. Rekkevidde er opp til drøyt 600 km på de to store bilene, 400 km på den lille.

Flere bilmerker i pipeline

Nå er det likevel ikke bare Hyzon som skal hydrogenifisere Europa. Hylane melder at de skal kjøpe biler også fra Hyundai, MAN og Daimler – med ambisjon om en flåte på 150 biler eller mer til utleie i 2024.

Det er altså ikke særlig mange om vi skal være ærlig. Bare i Norge selges det normalt 4000 tungt lastebiler i året. Men ett sted skal man jo begynne.

Det virkelig spennende for norske lastebileiere som er giret på å prøve ny teknologi er derfor selve forretningsmodellen. Med en kilometerpris i leie på disse bilene, blir regnestykket for kjøringen straks mer oversiktlig for små aktører. Da gir det betydelig større sjanse for at man kan våge å teste ut løsningene i markedet før man blir «tvunget» til det.

Enova - er ikke dette en bedre ide?

Når får vi en slik løsning i Norge da, Enova? At en eller to stor aktører håndterer komplekset innfasing av hydrogenlastebiler.

Da får man  antagelig bedre utbytte enn om man smører tilskuddsmidlene så tynt utover bransjen at det meste av energien går med til at hver enkelt liten aktør må klø seg i hodet og finne opp hjulet selv?

Kilde: hydrogen24, hylane, devk, hyzone motors mfl

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094