23948sdkhjf

Vei og Anlegg 2022: For første gang vises Volvo Power Unit

Den har 5 batteripakker som yter 66 kwh hver og passer godt sammen med Volvo Maskins aller største nyhet på messa.

For å kunne utnytte både EC230 Electric og andre elektriske maskiner trengs tilgang på mye strøm for hurtiglading på anlegget:

For første gang vises Volvo Power Unit, en 10’ ladecontainer med 330 kWh batterikapasitet, uttak for lading med 150kW effekt via CCS2 ladekontakt, og innebygd lader for Volvo kompakte elektriske maskiner. 

Ladecontaineren er laget av ZEM, Nordic Batteries og Kongsberg Electronics. Volvo har kjøpt to slike så langt og det hører med til historen at Volvo Penta i fjor kjøpte opp 60 prosent av ZEM.

- Denne versjonen har fem batteripakker som gir 66 kwh hver, altså 330 kwh, men allerede på neste generasjon vil dette økes til 94 kwh per batteripakke, forklarer Boris Pieter Smit, senior ingeniør i Nordic Batteries.


Volvo Power Unit er laget av ZEM, Nordic Batteries og Kongsberg Electronics. Volvo har kjøpt to slike så langt. Foto: Fredrik Saugstad

ZEM-løsninger er allerede i bruk på elektrfiserte skip og der er kravene høyere enn i landbasert industri, derav er dette konstruert svært solid og brannsikkert. Ladecontaineren som vises på messa veier 6,3 tonn.


Denne versjonen har fem batteripakker som gir 66 kwh hver, altså 330 kwh. Foto: Fredrik Saugstad

God timing

At den passer godt inn med Volvos kanskje største nyhet på messa, batterielektriske Volvo EC230 Electric, er litt av peonget. I tillegg er timingen ekstra god nå som serien med batterielektriske kompaktmaskiner er utvidet med Volvo ECR18 Electric og Volvo L20 Electric, som vises sammen med bestselgerne Volvo ECR25 Electric og Volvo L25 Electric. 

I tillegg viser Volvo Trucks den nye FMX Electric som settes i serieproduksjon i inneværende år. Versjonen som vises er en trekkvogn med 490 kW / 666 hk motoreffekt, med maksimal vogntogvekt på opp til 44 tonn. Batterikapasiteten på 540 kWh gir en praktisk rekkevidde på ca. 300 km. 

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.11