23948sdkhjf

Lesja Bulldozerlag: Blir først ut med Liebherr PR 766 i Norge

Lesja Buldozerlag AS får sette logoen sin på Norges største Liebher-doser, Liebherr PR766.

Einar Hermansen, selger for Liebherr Norge i Innlandet fikk nok noen ekstra harde klapp på skulderen etter å ha signert denne avtalen med Lesja Bulldozerlag (LBL) under Vei og Anlegg:

Liebherr-importøren kan krysse av for den største Liebherr-doseren i Norge så langt og den første Liebherr-doseren i Norge med høyt sprockethjul.

Stort og tungt innkjøp

Og maskinentreprenøren fra Lesja kan krysse av for den største og ikke minst dyreste enkeltinnkjøpet av en maskin i LBL sin 73 år lange historie.

Dette er Liebherr PR 766 med operativ vekt på mellom 53 og 55 tonn, og den nest største doseren Liebherr produserer. Men det er den største Liebherr-doseren som levert i Norge (når den kommer neste år) og det er den første Liebherr med høyt sprockethjul solgt i Norge.

Daglig leder i Lesja Buldozerlag (LBL) Ann Kathrin S. von Rappe, kommenterer: 

- Vi har jo hatt mest Cat, men ikke større enn D6. Vi har vurdert litt større som D8-D9, men har ikke hatt bruk for det tidligere, så dette er jo litt spennende. 


Handshake med Ann Kathrin S. von Rappe daglig leder i Lesja Bulldozerlag og Einar Hermansen maskinselger Liebherr Norge Hamar/Innlandet. Bak fra venstre ser vi Nils Ivar Heggem (styreleder), Nico Schchter (Doser-representant for Norge fra Liebherr-fabrikken) og Lars Erik Torsgård (styremedlem). Foto: Liebherr Norge

Dette er den største doseren selskapet har hatt og Ann Kathrin forteller om en International på ca 40-tonn de hadde tilbake på 70-tallet. 

Prisforskjell og service

- Vi tror de kan være like gode som Cat og så var det en prisforskjell her da, og når maskinene begynner å bli så store, har det litt å si, kommenterer Ann Kathrin.

Maskinen har også lengre serviceintrevaller, men Lesja bruker egen egen servicebil og eget verksted for å ta servicene selv. - Vi har ikke bestemt oss for serviceavtale enda, men den første tar Liebherr uansett, forklarer Ann Kathrin.

- Det er kjempeviktig for oss det med service ellers, er det ikke god service, ser vi på andre merker.


Når Lesja Bulldozerlag får sin Liebherr PR766 neste år, er det en del av en økt satsing mot markedet med større masseforflytning. Foto: Liebherr

Store egne prosjekter

Maskinen har levering i februar-mai neste år sannsynligvis og når vi spør om bakgrunnen for å kjøpe inn en så stor doser, svarer hun at det kommer store prosjekter, blant annet en stor industritomt, som er aktuelt for denne.

Lesja Bulldoserlag har 55 fast ansatte i tillegg til 5-6 fast innleide. I Maskinparken har de tre dosere, så dette vil bli den fjerde.


Fra venstre ser vi Nico Schchter (Doser-representant for Norge fra Liebherr-fabrikken), Lars Erik Torsgård (styremedlem LBL), Ann Kathrin S. von Rappe daglig leder LBL, Nils Ivar Heggem (styreleder LBL), Marius Storhaug Nyløkken, prosjektansvarlig/maskinansvarlig og Einar Hermansen maskinselger Liebherr Norge Hamar/Innlandet. Foto: Liebherr Norge

Merker prisoppgangen

Også for Lesja Bulldoserlag merkes tiden vi er inne i med lang leveringstid på alt utstyr, da må man bare bestille i forkant, kommenterer Ann Kathrin.  

- Mars og april har vi særlig sett resultatet av prisoppgangen på diesel blant annet.

Markedet ser greit ut nå og etter en årrekke med gode resultater ble 2020 vanskeligere, mens fjoråret gikk i pluss, forteller hun.

Med "veranda" og "duotilt" 

- Maskinen er bestilt med duotilt og veranda, forteller Marius Storhaug Nyløkken, prosjektansvarlig/maskinansvarlig hos LBL.

Duotilt, eller justering av skjærvinkel, vil si at den har to tiltsylindrene slik at du får justert skjærvinkelen, det er ganske vanlig på større maskiner. 

Veranda, eller plattform, er bestilt for lettere tilgang til dieselfylling og økt sikkerhet generelt.

For transport av maskinen, må skjæret og plattformen tas av.

- Vi er jo spent på markedet og selv om vi helst vil kjøre den på egne prosjekt, ser vi også for oss leiekjøring, forklarer han.

LBL har nå 6 doserførere og maskinene kjøres ofte på skiftkjøring.

Sikter på mer masseforflytning

Så langt i år har maskinentreprenøren handlet maskiner for drøye 50 millioner kroner, noe som snart vil synes på maskinparken som allerede består av 22 gravemaskiner, 3 dosere, 5 hjullastere og tre dumpere.

- Vi bygger oss opp for å ta litt større masseforflytningsjobber, noe vi er gode på, men vi vil bli enda bedre, forklarer Marius.

En doser-kuriositet:

Den første doseren Lesja Bulldozerlag fikk, den som startet det hele, står på firmatomta enda og skal restaureres. Det er en International TD14 som kom fra USA til Lesja Stasjon med toget en vårdag i 1949 etter at B.B. Storhaug (bestafaren til Ann Kathrin) fikk kjøpetilatelse i 1948.


Gudbrandsdalens første International TD14 kom våren 1949 til Lesja. Foto: LBL

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093