23948sdkhjf

Nasjonal transportplan: - Fører til tøffe tider for alle som er opptatt av samferdsel, mener NLF

Regjeringen vil legge frem ny Nasjonal transportplan ett år tidligere enn planlagt. - Et uttrykk for hvor viktig infrastruktur og samferdsel er blitt i norsk politikk, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

TUNG TRANSPORTPOLITIKK: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener dagens nasjonale transportplan (NTP) er ikke lenger realistisk. NLF-sjefen mener reversering og kutt gir konsekvenser i lang tid fremover.

– Konsekvensene kan vi komme til å måtte leve med i generasjoner fremover, sier Mo i Norges Lastebileier Forbund (NLF).

Tungt.no skrev i forrige uke at samferdselsministeren fremskynder ny nasjonal transportplan.

– Det vil legge til rette for riktigere prioriteringer i årene fremover, og styrke transportplanen som et troverdig styringsinstrument, sa Nygård.

lastebil.no kan vi lese at NLF mener det vil bety tøffe tider fremover.

– Det kan være mange gode grunner til å fremskynde behandlingen av NTP, i dette tilfellet tipper jeg det er et uttrykk for hvor viktig infrastruktur og samferdsel er blitt i norsk politikk. Derfor tror jeg dette er et forsøk på å få saken bort fra valgkampen i 2025 ved at alle de upopulære kuttene tas et år før valget, sier Geir A. Mo.  

Han mener at dersom dette resonnementet stemmer, vil det dessverre føre med seg tøffe tider for alle som er opptatt av samferdsel og infrastruktur i tiden som kommer.  

– Nå er det reversering og kutt som gjelder – konsekvensene kan vi komme til å måtte leve med i generasjoner fremover, mener Mo.

Mo mener det blir tøffe tider for alle som er opptatt av samferdsel og infrastruktur i tiden som kommer.

- Det er prosjekter i kø rundt om i landet, skrikende behov for å ta igjen generasjoner med vedlikeholdsetterslep og rassikring på veiene våre, og mange prosjekter som skal nybygges. Med den linja som varsles nå får alle de som er opptatt av dette tøffe tider. Jeg tror vi dessverre kommer til å se vekst i vedlikeholdsetterslepet – i stedet for det motsatte. På toppen av at staten skal spare penger er vi også inne i en dyr tid som gjør at vi får mye mindre for kronene. Slik sett får vi en dobbelt effekt, sier Mo.

 Han legger til at dette medfører mindre utbygging, mindre vedlikehold, mindre rassikring – og han tipper dårligere drifting.

- Konsekvensene av det blir enda mer å ta igjen for neste generasjon. Og, dessverre tror jeg, dårligere trafikksikkerhet, sier Mo.

Framlegging våren 2024 innebærer at neste NTP kommer ett år tidligere enn ordinær rullering på fire år skulle tilsi. Den vil gjelde i tolv år, fra 2025 til 2036. 

Kilde: Lastebil.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lastebiler over 16 tonn: Elektrisk boost i novembertallene
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Selges: Svensk selskap kjøper to selskaper fra Gjermundshaug Gruppen
ASKO Transport kjøper elektrisk: - Vi kan få et positivt regnestykke på disse lastebilene
Rv.94: Eneste innfartsvegen til Hammerfest er ute på anbud
RETRO: E6 Korgfjellet, den gang det kun var en vinter igjen til tunnel!
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.129