23948sdkhjf

EUs mobilitetspakke del 1: Den "sosiale delen" gjelder i Norge fra i dag

I dag, 1. november, trer EUs mobilitetspakke del 1 i kraft. Det innebærer blant annet nye regler om kjøre- og hviletid, bruk av fartsskriver og løyve.

TUNGT OG SOSIALT: "Bedrer arbeidsforholdene for sjåfører i yrkestransport", heter det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

Det nye regelverket er en del av mobilitetspakkens såkalte sosiale del, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars i år. Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene og arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. For kjøretøy i internasjonal transport er det nå krav og plikt til å returnere til hjemlandet minst hver åttende uke.

- På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen jobbet med gjennomføringen av disse reglene i Norge i nesten to år. Vi er fornøyde med at dette nå trer i kraft, og at vi i Norge blir samkjørte med resten av EU/EØS, sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

Innfører løyveplikt

Med den nye mobilitetspakken innføres det også strengere regler for varebiler som kjører internasjonal transport, som vi på tungt.no skrev om tidligere denne uken.

- For varebiler med tillatt totalvekt på over 2,5 tonn i internasjonal transport blir det nå innført løyveplikt. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse, sier Holm.

De nye reglene

  • Kabotasjereglene vil gjelde for internasjonal transport med varebiler.
  • Krav om at kjøretøyet skal vende tilbake til etableringslandet hver 8. uke.
  • Krav om at transportforetaket legger til rette for at sjåføren får tilbringe minst én normal ukehvil hjemme i løpet av en fireukersperiode, forbud mot normal ukehvil i kjøretøyet.
  • Alle kostnader i forbindelse med innkvartering utenfor kjøretøyet skal dekkes av arbeidsgiveren.
  • Hver grensepassering skal registreres i fartsskriveren.
  • Det innføres en «frysperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge.
  • Kombinert transport vil ikke lenger være unntatt kabotasjereglene.

Les mer om mobilitetspakken her...

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Utbytterikt for Veidekke som økte omsetningen i 2022
Nytt navn: Anlegg Nordvest AS blir til Allgrunn AS
Blakkesrud bru i Eidsvoll er utbedret
Kjempestreik innen transport – tog, fly og havner rammes
Betonmast bygger for Horten Industripark for 840 millioner kroner
Ådalen Truck AS: Stiler mot 1000 solgte Hangcha-trucker i år
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109