23948sdkhjf

Slutt på Color Carrier mellom Oslo og Kiel

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av både frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel og Color Viking på ruten Sandefjord-Strömstad.

Color Carrier vil driftes frem til og med 14. november. Tilbudet om godstransport mellom Oslo og Kiel videreføres med Color Fantasy og Color Magic.

I 2018 besluttet Color Line å styrke frakt som forretningsområde og kjøpte ro-ro-skipet M/S Finncarrier. Med det ville kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland bli doblet. Skipet ble døpt Color Carrier og satt inn på ruten mellom Oslo og Kiel i 2019.

Nå har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Carrier. I en pressemelding blir det opplyst at driften ikke lenger er kommersielt bærekraftig som følge av sterkt økende kostnader for drivstoff og økte mannskapskostnader på grunn av svekkede rammevilkår. Dette i kombinasjon med fallende økonomisk og industriell aktivitet i Europa.

Les også: Dobler godskapasiteten mellom Oslo og Kiel (2018)

Color Carrier vil driftes frem til og med 14. november. På ruten Oslo-Kiel vil Color Line fortsette tilbudet til godstransporten med søsterskipene Color Fantasy og Color Magic, som også er i en positiv trend med god transportbalanse.

Les også: Color Carrier: Sikrer godstransporten mellom Oslo og Kiel

Avslutter også driften av Color Viking

Samtidig har Color Line besluttet å legge ned ett av skipene som trafikkerer ruten Sandefjord-Strömstad.

– Color Viking har gått i helårlig, daglig rute mellom Norge og Sverige i mer enn 20 år, men på grunn av høye energikostnader og svekkede rammebetingelser er det dessverre ikke lenger økonomisk bærekraftig å drifte dette skipet på ruten, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I pressemeldingen skriver selskapet at kraftig prisvekst har ført til en betydelig økning av kostnadene for drivstoff, landstrøm og varekostnader, samtidig som viktige rammebetingelser har blitt svekket. Dette gjelder spesielt tilskuddsordningen for norske sjøfolk, og i forslag til statsbudsjett for 2023 foreslås en ytterligere svekkelse av ordningen. I tillegg foreslår regjeringen å ytterligere redusere omfanget av taxfreeordningen, denne gang ved å halvere taxfreekvoten på tobakk for bosatte i Norge.

Color Viking vil fortsette å gå i normal rute frem til og med 20. november. Etter det vil ruten mellom Sandefjord og Strömstad bli operert med Color Hybrid, verdens største plug-in hybridskip som ifølge Color Line har vist en god utvikling i inneværende år.

Både Color Viking og Color Carrier har gjennomgått oppgraderinger i de senere årene, og skipene vil legges ut for salg i det globale markedet. Tiltakene er ventet å bedre driftsresultatet med om lag NOK 50 millioner i 2023 sammenlignet med inneværende år.

Kilde: Color Line, Logistikk & Ledelse, tungt.no

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Statens vegvesen: Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.125