23948sdkhjf

E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige

Det som gjenstår nå er at Miljødirektoratet får avklart klagen på dispensasjon for bygging i Lågendeltaet.

Reguleringsplanen for E6 mellom Roterud og Storhove er nå endelig vedtatt både i Lillehammer og Gjøvik kommune:

Det skriver Nye Veier på sine nettsider 5.desember og dermed er utbyggingen ett skritt nærmere.

Vi kunne i sommer lese om innsigelsene fra Innlandet fylkeskommune på strekningen.

Gjennom meklingen har Nye Veier og kommunene blant annet blitt enige om bruløsning i stedet for kulvert på Hovemoen industriområde på Lillehammer, og løsninger knyttet til gang- og sykkelveier, samt utbedring av fire bussholdeplasser på Gjøvik. Vedtakene kom i kommunestyremøte på Gjøvik 1. desember og på Lillehammer 24. november.

- Nå er vi et viktig skritt videre på veien mot byggestart. Jeg vil gjerne få skryte litt av kommunene, dialogen med dem har vært både god og løsningsorientert, forteller Nye Veiers prosjektsjef for E6 Roterud – Storhove, Kåre Nordsjø.

Bygging i Lågendeltaet

Det som gjenstår nå er at Miljødirektoratet får avklart klagen på dispensasjon for bygging i Lågendeltaet. Dispensasjonen ble gitt for ett år siden, men Naturvernforbundet klaget på vedtaket.

 - Vi føler oss trygge på at vi har funnet en god løsning for å bygge i et sårbart område. Signalene vi har fått fra Miljødirektoratet er at avgjørelsen kommer i første halvdel av desember i år, sier prosjektsjef Kåre Nordsjø.

Brua er 540 meter lang og 19 meter bred og skal bygges over Lågen ved Hovemoen, rett nord for Lillehammer by.

E6 Roterud - Storhove

Nye Veier skal bygge ny E6 fra Roterud i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Strekningen er 23 km lang og skal bygges som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Eksisterende E6 vil gjenbrukes på store deler av strekningen for å redusere utslipp og naturinngrep. I tillegg til motorvei blir det bygget ca. fire kilometer tunnel og bru over Lågen. Reguleringsplanen for Roterud - Storhove legger til vedtak i Lillehammer kommunestyre i august 2022.

Opphav og kilder: Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125