23948sdkhjf

Trafikklærer: - Vi må gi morgendagens sjåfører størst mulig grad av yrkesstolthet

Flekkefjord opplæringssenter fyller 30 år i 2023, og hadde i 2022 20 prosent økning i antall førerprøver sammenlignet med året før.

TUNGT JUBILEUM: Knut Arild Nordli er grunnlegger og daglig leder av Flekkefjord Opplæringssenter AS. I 1993 startet han bedriften etter å ha vært yrkessjåfør i noen år.

- Jeg er oppvokst i lastebiler og øvelseskjørte med vogntog over hele Norges land før jeg var 18 gammel. Jeg regner med at foreldelsesfristen for denne overtredelsen er oppfylt. Jeg begynte å kjøre lastebil på ordentlig rett etter at jeg var ferdig med militærtjenesten i 1989, sier Nordli.

Hans første og eneste arbeidsgiver var Arne Skailand i Skailand Transport AS i Flekkefjord. De kjørte termotransport på inn og utland.

- Hva mener du er de viktigste oppgavene for en trafikklærer på tunge kjøretøy?

- Den viktigste oppgaven som trafikklærer er å tilegne eleven riktig kunnskaper, holdninger og ferdigheter for å utøve sjåføryrket. Samt at de skal utøve arbeidet sitt med størst mulig grad av yrkesstolthet. Vi tenker lite på førerprøven under opplæringen. Vi tenker mest på at eleven skal ha best mulig ballast til å utøve yrket på en sikker og god måte, sier Nordli.

Han mener stolte trafikklærere er den største påvirkningskraften vi kan ha for å utdanne neste generasjon med stolte og flinke yrkessjåfører. 

Ønsket å tilby alt på samme skole

I 1993 var Nordli ferdig utdannet trafikklærer på lette kjøretøy, og jobbet i yrket som bil- og MC-lærer. I tillegg kjørte han en del lastebil i helger og ferier. Høsten 1993 gikk han på truckfører instruktørkurs hos ATIL i Tønsberg.

- Det samme året startet jeg Flekkefjord Opplæringssenter som et enkeltmannsforetak. Dette ble omgjort til et aksjeselskap i 2001. Men MC og bil var ikke det jeg drømte om. Det var V8 som var drømmen, sier Nordli.

Svært få stryker

Av 102 førerprøver ved Flekkefjord Opplæringssenter i tunge klasser i 2022 bestod 92 stykker på første forsøk. 
Senteret hadde i 2022 20 prosent økning i antall førerprøver fra året før.

Bedriften har i dag fire ansatte, hvor to er fulltid tunbillærer.

Hans forretningside var å samle så mange kurstilbud og førerkortklasser som mulig på samme skole. Elevene skulle få alt de trengte av utdannelse på Flekkefjord Opplæringssenter.

- I 1995 tok jeg fagbrev som yrkessjåfør og utdannet meg som ADR-instruktør på alle klasser og tank, samt instruktør for lastebil kranmaskinfører. I tillegg tok jeg tilleggsutdannelse som trafikklærer på tunge kjøretøy.

- I tillegg ble jeg ferdig utdannet faglærer i Samferdsel og Transport 27 år gammel. Og jeg kjørte kurs i helger og i friperioder. Det siste året på skolen hadde jeg over 40 flyreiser fra Trondheim til Sola og Kjevik, sier Nordli.

Var nummer fem i Norge

Da han startet med tungbilopplæring i 1996 leide han lastebil av Skailand Transport. Det var en Scania 143H 450 V8.

- Jeg kjøpte også min første lastebil, en Scania 124G 400 uten retarder for 765.000 kroner. Av sjefsselgeren på Scania i Kristiansand, den beryktede Arne Brøvig, sier Nordli.

- I 2001 var jeg instruktør i alle truck-, kran- og maskinklasser. Og ble nummer fem i Norge som fikk godkjenning for denne type opplæring av teknologisk institutt. I dag heter det KIWA-sertifisering. I 2006 ble vi godkjent av Acilles og Telenor Maritime radio til flere offshorkurs, og fikk godkjenning for drive opplæring offshore, sier Nordli.

Eget internat på skolen

Nordli mener trafikklærere har en veldig flott og viktig jobb. Kravet til opplæring i dag er mye høyere enn det var da han startet med opplæring.

- Vi fikk derfor i 2009, etter søknad, godkjenning av vegdirektoratet til opplæring innen yrkessjåførdirektivet både på grunnutdanning og etterutdanning. Og i 2020 ble vi godkjent lærested av Statens Lånekasse for utdanning innen yrkessjåførfaget. Og samme år ferdigstilte vi et eget internat til elevene for overnatting, sier Nordli.

- Hva er dine tanker om lav rekruttering til lastebilyrket?

- Jeg tror at for å øke rekruteringen innen transporten kan bransjen bruke mer aktiv markedsføring ved å synliggjøre yrket på en bedre måte. Samt å vise de muligheter elevene har for å videreutdanne seg til andre yrker, sier Nordli.

I tillegg mener har at studielånet bør justeres opp fra 130.000 kroner til 180.000 kroner.

- De offentlige skolene utdanner en veldig lav andel av yrkessjåførene, rundt 10 prosent. Elevene burde valgfritt kunne fått samme økonomiske støtte for å velge private videregående skoler. Da kapasiteten i det private skoleverket er mye bedre og et rimeligere alternativ. Samferdselsdepartementet burde ha sett på muligheten for et tettere samarbeid med private skoler innen yrkessjåføropplæring for å øke kapasiteten og redusere kostnadene ved opplæring, sier Nordli.

En annen ting han vil sette søkelys på er aldersgrensen for de som tar førerkort for lastebil og vogntog uten lærekontrakt.

- Den burde settes ned til 18 år, det samme som det var før 2010. Fordi disse førerkortene kreves for å kjøre motorredskap i anleggsbransjen. Det å motivere maskinførere til også å kjøre lastebil fra 18 års alderen, for eksempel på lukket område, vil kunne være med på å øke kvaliteten på maskinfører og kunne motivere dem til også å kjøre yrkestransport ved fylte 21 år, sier Nordli.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11