23948sdkhjf

Ketil Solvik-Olsen om E6-prosjektet: Dette handler ikke om miljø!

På «hjemmebane» Arctic Entrepreneur fikk den tidligere samferdselsministeren sagt hva han mener om regjeringens nedskaleringer.

TUNGE MENINGER: Ketil Solvik-Olsen la ikke mye imellom da han fortalte hva han mener er årsaken til E6-prosjekt-stopp.

Ketil Solvik-Olsen er kanskje den flest husker av de 32 samferdselsministerne Norge har hatt. Da han talte til de fremmøtte på Arctic Entrepreneur, vil nok mange si at han er på hjemmebane. I dag er han selv aktør i bransjen.

Uansett var han tydelig på hva han mente om nedskalering av veiprosjekter fra dagens regjering.

Det å snakke om å nedskalere fordi vi «ikke trenger å kjøre så fort», blåser han av, og minner om at det ikke handler om å kjøre fort.

- Det betyr noe for næringslivet når veistandarden er 110 km/t.  Og selv om man setter opp midtdeler på E39, så betyr det litt for sikkerheten, men fryktelig lite for næringslivet.

- Dette handler om hverdagen vår, det handler om å bygge landet vårt, trygg ferdsel og en forutsigbar hverdag. Det er det vi i denne bransjen sørger for.

Handler ikke om miljø

At prosjektet nye E6 mellom Roterud og Storhove har fått en stopp pga miljødirektoratets nei til å legge en ny bru gjennom Lågendeltaet, handler ikke om miljø, påpeker Solvik-Olsen.

- Dette er politikk, dette er ikke gudegitte greier, det er menneskeskapte regler vi forholder oss til. Til og med miljøbevegelsen sier at det er greit om det er jernbanen som går der, da kan det gå gjennom et naturreservat.

Det er fordi de er imot vei uansett, mener Olsen.

Ny vei betyr mye

Solvik-Olsen nevner 16 mil med ny E6 i Nordland og hvor mye det betyr for næringsliv og samfunnet der.

Det trenger ikke være firefelts motorvei, det handler også om å forbedre på andre måter, legger han til.

- Ikke lat som vi prater om å bygge motorveier gjennom byene. Det er det heller ingen planer om, det som er bygget de siste årene er motorveier mellom byene.

Ikke for god standard

- Jeg er uenig i at vi har bygget litt for god standard, vis meg den veien om 10 år som har for god standard, utfordrer han.

- Problemet er at vi har bygget varierende standard opp igjennom og må bygge opp nytt de strekningene som er åpnet i 2005, fordi kapasiteten ikke er god nok. Det er problemet.

- I 2023 bevilges mindre penger til samferdsel enn i 2021, et reelt kutt, det er ikke greit. Samtidig har det totale statsbudsjettet økt med over 10 prosent, 1719 milliarder kroner mot 1505 året før.

Det er ingen grunn til at samferdselsbudsjettet skal kuttes når statsbudsjettet øker med over 10 milliarder kroner, mener han. - Vi burde bygge mer infrastruktur i Norge når vi vet hvilke utfordringer vi står ovenfor, ikke mindre.

Tenk mer helhetlig

-Tenk helhetlig og langsiktig. Årlige bevilgninger er et av de store problemene.

- Hadde jeg blitt samferdselsminister igjen, hadde jeg begynt å jobbe med et Transportdirektorat, rett og slett for å forplikte de ulike ledelsene i de ulike sektorene til å sitte ett sted å se helhetlig på det, forklarte Ketil Solvik-Olsen.

Opphav: Innlegg på Arctic Entrepreneur

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.125