23948sdkhjf

Glencore Nikkelverk: To Volvo FH Electric satt i trafikk mellom fabrikk og havna

De to Volvo FH Electric skal være en investering på syv millioner kroner.

BILSATSING: Seafront Logistics i Kristiansand har vært en sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i en årrekke.

- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk, opplyser adm. dir. Morten Årikstad i Seafront Group AS i en pressemelding..

Transporten er kort, med tre kilometer hver vei.

- Men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4.000 turer i året - og er stolte av at vi med de nye bilene bidrar til mindre utslipp i Kristiansand, sier Årikstad.

Siden 70-tallet

Volvo FH Electric

  • Akselkonfigurasjon: 4x2
  • Svingskive/trekkvogn
  • Tre elektriske motorer
  • Effekt i kW: 490  (666 hk)
  • Girkasse: iShift
  • Antall batterier: 6 stk
  • Maks totalvekt:  44 tonn
  • Rekkevidde: ca 380 km 
  • Leverandør: Trucknor Kristiansand ved salgssjef Tom Jarlsby
  • Pris leveranse 2 stk Volvo FH Electric: 7 millioner kroner
  • Enova støtte: 40 % av merkostnaden i forhold til dieselbil

Bedriften har hatt transporter for Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk).

De har ut- og inntransport for bedriften, inkludert utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som f.eks Brevik.

Nikkelverket er på sin side det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer 100 prosent av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på om lag 100.000 tonn

- Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, opplyser adm. dir. Nils Gunnar Gjelsten.

Bedriften jobber for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske. Dette er ett av flere konkrete grep. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca 200 stk) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser

- Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

Investert 7 millioner

- Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå, og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier Årikstad i Seafront Group.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert på det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.

Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby. Statlige Enova bidrar med støtte på 40 prosent av merkostnaden for de elektriske bilene.

Seafront Group driver internasjonal transport og spedisjon, og havnelogistikk i Kristiansand, Larvik og Oslo gjennom selskapet Seafront Logistics AS. Hovedkontoret er i Kristiansand og ble etablert i 1962 som Årikstad Transport. Seafront Group er i tillegg aksjonær i selskap som Pentagon North Europe AS, LT Group AS og Sandnes Havneterminal AS.

Antall ansatte: 230 (i hel- og deleide selskap). Transportmateriell: Seafront Group disponerer gjennom direkte og indirekte eierskap en flåte på nærmere 80 ulike lastebiler og trekkvogner, over 300 traller (container, skap og kapell) og en truckpark som består av blant annet 6 container-trucker, terminaltraktorer og ca. 35 (i hovedsak) elektriske gaffeltrucker.

  • Involvert i omkring 1100 skipsanløp per år
  • Disponerer omkring 45.000 kvadratmeter lager
  • Håndterer omkring 35.000 containere per år + ca 500.000 tonn annen last.

Opphav: Pressemelding fra Seafront Logistics og Trucknor

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.141