23948sdkhjf

Råtøff nybil til AK Kran og Transport: Volvo FH 750 8X2 med Norges største HIAB-kran

TUNG NYBIL: AK Kran og Transport AS fikk i mars utlevert sin helt nye kranbil. En Volvo FH16 750 8x2 med den første av Norges største HIAB kran, nemlig en IQ 1188 Hipro med jib levert av Hiab Norway. Påbygget er bygget og levert av MCE AS.

Den kraftige kranbilen skal brukes til å transportere og montere egenproduserte stålkonstruksjoner fra AK Mekaniske AS.

- Vi leverer og monterer stålbygg i hele Norge, så denne bilen kan man møte ved Lindesnes, langs Bergens solkyst eller på Finnmarksvidda, sier sjåfør og montørbas Tommy S. Nesman.

Les her hva Tungt.no skrev om kranen HIAB iQ 1188 HiPro i januar 2022, rett etter at den var lansert: Ny kran fra HIAB, skal løfte merket til et høyere nivå.

Dette er AK Gruppen AS

AK Gruppen AS har flere datterselskaper, blant andre AK Kran og Transport AS (hvor den aktuelle nybilen hører hjemme), og AK Mekaniske AS.

AK Kran og Transport eier bilene, og leier ut biler og utstyr til AK Mekaniske. Dette er i hovedsak hengere, bom- og sakselifter som brukes til montasje. Selskapet har fem biler og 14 forskjellige semitraller.

Sjåførene er ansatt i AK Mekaniske. Bilene er profilert med AK Mekaniske.

AK Mekaniske AS ble etablert i 2001. AK Kran og Transport AS i 2006. Selskapene holder til i moderne industrilokaler på Øra industriområde i Fredrikstad. AK Mekaniske AS prosjekterer, produserer og monterer stålkonstruksjoner for bygg og anlegg. 

Leveransekapasitet er rundt 9.000 tonn stål per år, og selskapet leverer stålkonstruksjoner i hovedsak til hele Norge og noe i Sverige. Omtrent halvparten av det selskapet produserer monterer de selv.

- Har det vært lang leveringstid på denne nye bilen?

- Leveringstiden endte på rundt halvannet år. Vi bestilte chassi i september 2021. Planen var å montere en HIAB 1058, en 90tm som da var den største kranen HIAB kunne levere, sier Nesman.

- Men samtidig gikk det rykter om at HIAB skulle lansere en større kran, noe Kjell Arve Oyum fra HIAB Norge kunne bekrefte på et tilbudsmøte. Lanseringen av den nye kranen var derimot ikke før i slutten av november 2021. HIAB selv holdt kortene tett til brystet, men etter en del press fra både Kjell Arve og salgssjef Espen Solhaug i HIAB Norge fikk vi vite at dette var en helt ny type kran. Den skulle ha et nytt bomsystem som gjorde den lettere, og ta mindre plass og gi oss mer lasteevne, sier Nesman.

AK Kran og Transport endte opp med å skrinlegge 1058-krana, og bestilte den nye IQ 1188 Hipro kranen før den var lansert. 

IQ 1188 Hipro er på 110tm, og er omtrent 300 kilo lettere enn HIAB 1058 (90tm), i følge Nesman.

Norges første og største

Dette skal visstnok være den første HIAB kranen av denne størrelsen i Norge. Tungt.no spør Nesman om det stemmer.

- Ja det stemmer. Vi bestilte krana før lansering og dermed var vi en av de første i Europa som bestilte denne krana. Vår kran har serienummer 10, så dette er den tiende krana HIAB har produsert av denne typen, sier Nesman.

Han forteller at de ble bedt med til HIAB-fabrikken i Zaragoza i Spania høsten 2022 sammen med de fire andre norske kundene som da hadde kjøpt den nye krana. Det ble drøftet leveringstid, og de andre norske i følget skulle få sine kraner levert fra fabrikk til påbygger i mars og april 2023.

- Da var vår kran allerede levert til Norge og sto hos påbygger, sier Nesman.

- Hvordan er det å bruke denne nye kranen?

- Den nye krana er veldig fin å kjøre. Den er presis og nøyaktig, og fungerer godt til både presisjonskjøring og rask sjauing. Dessuten er det nye typer bommer som er 12-kantet i stedet for 6-kantet som det var før. Dette gjør bommen mye stivere, og den bøyer seg merkbart mindre enn før. Utskytene på krana, og spesielt på den nye jiben som også er 12-kantet, er vesentlig raskere, forteller Nesman.

Han var skeptisk før leveransen med tanke på at de var så tidlig ute med å bestille et helt nytt produkt. Han kjenner godt til begrepet «barnesykdommer».

- Så langt har det gått smertefritt. Jeg har fått veldig god kontakt med Kjell Arve fra HIAB under denne prosessen, og han har hatt en veldig bra oppfølging hele veien og ikke lagt skjul på at dette er et nytt produkt og ukjent for begge parter, sier Nesman.

- Hvorfor ble bil-valget en Volvo?

- Jeg jobbet tidligere flere år som mekaniker hos Volmax Østfold, og da jeg fikk jobb hos AK var det naturlig at jeg sammen med sjåførene tar del i prosessen med bestilling og bygging av bil, samt valg av serviceavtaler. I dette tilfellet bestilte jeg ny bil til meg selv, sier Nesman.

Han er nøven til daglig leder i AK Gruppen, Kjell Erik Martinsen. Da AK skulle bestille sin første helt nye bil i 2014 var det naturlig å velge Volvo.

- Den bilen vi bestilte i 2014 solgte vi høsten 2022. På de årene har vi kun byttet gasspedalen, og ved siste EU-kontroll skiftet vi noen fôringer til et stabilisatorstag. Det er veldig lite feil med Volvo, og det er veldig enkelt å forholde seg til et produkt vi er fornøyde med og til en bedrift der vi har god kjennskap til både bedriften og folkene som jobber der. Dessuten må vi trekke fram Geir Arne Gudøy på nybil hos Volmax. Han er et unikum på gode løsninger, og har virkelig øye for detaljer. Alt han gjør er kvalitet hele veien, sier Nesman.

- Men tilbake til den nye bilen. Hva er grunnen til at dere valgte en FH16 750? 

- Det er vel ene og alene jåleriet mitt, svarer Nesman.

Han begynte med en 2008-modell Volvo FH16 660, og etter det har han hatt et krav; aldri ned i motorstørrelse, kun opp. Så neste bil ble en FH16 750 og nå er han på bil nummer tre som da igjen ble en 750. I følge han selv skulle han egentlig ikke bytte bil før Volvo lanserte 800, om den noen gang kommer.

- Egenvekten på bilene våre er 27-28 tonn, og vi prøver alltid å få sendt med lass slik at totalvekten blir 50 tonn. Vi har også generell disp på økt vekt om vi har en konstruksjon som er veldig tung. Vi kjører Norge på kryss og tvers, så det er greit å ha de ekstra kreftene når det trengs, sier Nesman.

Dessuten mener han at det ikke er nødvendig å ligge i 90 km/t opp bakkene selv om man kjører en 750. Han forteller at han har kjørt den gamle 750’en fullastet fra Fredrikstad til Narvik med snittforbruk på 3,8 liter per mil.

- Dette var en fireakslet trekkvogn med tandem og treakslet tralle. Det ble 100 prosent score på Dynafleet, noe Volmax fikk med seg. De spurte om å få kunne bruke dataene fra den turen. Jeg mistenker at noen vil ha et godt argument for å selge fler «dieseltørste» 750, sier Nesman.

Han understreker også at med en stor kran så går 750 på lavere turtall under kraning, selv med stor belastning på den variable kraftuttakpumpen. Sammenlignet med en 540 kranbil de har så er merforbruket per time ikke stort. Dessuten mener han det er viktig at sjåførene er fornøyd og kan velge litt som de vil. Da de vil få mer eierskap til utstyret noe som vises på vedlikeholdskostnadene.

- Noe mer du tenker er verdt å si om bilen?

- Jeg kunne sagt mye bra om denne. Jeg kan jo legge til at det er MCE på Etne som har montert kran og levert påbygget. Det er første gang vi bruker disse, så det har vært spennende. Jeg kom med en lang liste om hvordan jeg ville ha bilen, og dette løste de på strak arm med gode løsninger og en veldig flott finish. Som gammel mekaniker med et skeptisk blikk på utsatte deler og komponenter så var det veldig deilig å se at det er utført en veldig god jobb. Jeg vil spesielt trekke frem kasse over støtteben i front, hvor man ser veldig ofte at disse ødelegger en ellers veldig gjennomført bil. MCE har levert en slank flott kasse med detaljer som kler bilen veldig bra, sier Nesman.

Frakter og monterer egenproduserte stål

I AK Mekaniske er det 103 ansatte fordelt på selgere, ingeniører, prosjektledere, administrasjon, ledere, formenn, produksjonsarbeidere og montører. I tillegg til sjåførene.

Den største delen av de ansatte omfatter produksjonsarbeidere. Disse produserer stålkontruksjonene i selskapets produksjonslokaler på Øra i Fredrikstad. Det er 12 montører som monterer stålkonstruksjonene som i hovedsak er industribygg.

- Vi har montasjelag med fast kranbil og fast sjåfør som også fungerer som bas og formann. Samt øvrige lag som ofte monterer med innleide mobilkraner, da det ofte er mer hensiktsmessig enn lastebilkran. Vi frakter og monterer vårt egenproduserte stål, men vi monterer også prefabrikkert betong som hulldekker, sjakter og trapper. Dette produserer vi ikke selv, sier daglig leder i AK Mekaniske Fabian Helge.

Selskapet har også to biler med faste sjåfører som leverer stål og utstyr på fulltid. Den ene bilen har kran til lossing. Denne bilen og sjåføren er til tider også med å monterer bygg. De leier også inn en del ekstern transport, og da bruker vi lokale transportører.

- Vi har blant annet et godt samarbeid med Graarud Transport fra Fredrikstad og Nordic Crane/ Kynningsrud. Vi har da fem lastebiler og fem som er ansatt som sjåfører på disse.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11