Bruker kunstig intelligens til rengjøring

DHL skal ta i bruk avanserte, autonome gulvvaskeroboter på sine lagre, huber og terminaler over hele verden.

Ved hjelp av avanserte 3D-sensorer, kameraer og AI danner Neo seg et bilde av miljøet den jobber i og navigerer seg automatisk rundt hindringer.
Ved hjelp av avanserte 3D-sensorer, kameraer og AI danner Neo seg et bilde av miljøet den jobber i og navigerer seg automatisk rundt hindringer. Foto: DHL
Sist oppdatert

Roboten Neo er det første produktet fra det amerikanske selskapet Avidbots som designer og produserer autonome og tilkoblede roboter.

Mens de fleste gulvvaskeroboter bare er manuelle modeller med ettermontert programvare som gjør det mulig for dem å kjøre noen få preprogrammerte ruter, hevdes Neo å være den eneste fullt autonome og AI-drevne gulvvaskeroboten som skal levere bransjens høyeste kvalitet på gulvvedlikehold.

Neo er på kort tid blitt tatt i bruk over hele verden og er spesielt egnet for dynamiske lagermiljøer. Ved hjelp av avanserte 3D-sensorer, kameraer og AI danner den seg et bilde av miljøet den jobber i og navigerer seg automatisk rundt hindringer som for eksempel mennesker, gaffeltrucker og andre roboter.

DHL opplyser at robotene vil redusere opp til 80 prosent av tiden som blir brukt til rengjøring av gulv og dermed frigjøre ansatte som i stedet kan bli satt til mer verdiskapende og kundeorientert arbeid.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2020, og sist oppdatert 28/04 2020