Vetrhus spår tøffe uker for en presset bransje

- Bankene signaliserer at selskaper som slet økonomisk før krisen, havner sist i køen om dagen. Trolig vil vi se at mange transportselskaper går over ende de neste ukene og månedene. For mange vil tiltakene komme for sent, tror Svein Ove Vetrhus.

All føreropplæringen er parkert, inntil videre
All føreropplæringen er parkert, inntil videre Foto: Transportkompetanse
Publisert

Fredag 13. mars klokken 08.00 ble landets kjøreskoler tvangsstoppet. En time senere var all YSK og førerkortvirksomhet hos Transportkompetanse parkert.

– Vi permitterte nærmere 90 trafikklærere og parkerte 50 lastebiler rundt i Norge. I tillegg stoppet etter- og videreutdanningskursene våre i regi av Transportkompetanse, forteller forretnings og markedsutvikler i TK Gruppen, Svein Ove Vetrhus.

Fortsatt går konsulentvirksomheten som vanlig rundt i landet, ettersom mange transportører har behov for veiledning om dispensasjoner, manglende YSK-kursing og lignende.

Vetrhus er komfortabel i eget hus, tross alt. – Vi har en veldig fin dialog med banker og finansieringsinstitusjoner. 70-80 prosent av kostnadsbildet vårt har vi klart å stanse. Så får vi se hva pakker fra regjeringen kan hjelpe oss med ut over dette. Alt i alt vil jeg si at dette har gått greit for vår del, så langt, sier Vetrhus.

50 lastebiler tiltenkt føreropplæring er parkert hos Transportkompetanse i disse dager.
50 lastebiler tiltenkt føreropplæring er parkert hos Transportkompetanse i disse dager. Foto: Transportkompetanse

Ute hos transportørene er derimot bildet mer uoversiktlig. Noen påvirkes lite, mens oppdragene hos andre har stanset helt opp.

– Jeg vil påstå at 80 prosent av kundene våre er berørt i en eller annen grad. Jeg vet Bring har permittert mange sjåfører. ASKO det samme, etter at storhusholdningen stanset opp. Vi får gjerne inntrykk av at matvarebiten fortsatt fungerer, men alt av kantiner og restauranter har jo stanset opp. Vi ser at det begynner å røyne på for mange nå, advarer han.

Litt av problemet er at ting skjer så fort at selskapene ikke rekker å justere seg, samtidig som de faste kostnadene ruller og går. Kombinert med små marginer i utgangspunktet, kan det bli tøft.

Vetrhus forteller videre at både TK Gruppen og NLF nå følger nøye med på hva leasingselskapene foretar seg. Metodene varierer.

Svein Ove Vetrhus holder et våkent øye med utviklingen
Svein Ove Vetrhus holder et våkent øye med utviklingen Foto: Haakon Førde

– Noen av dem sier de vil gi både tre og seks måneders betalingsutsettelse. Men i den kombinasjonen er det fortsatt ikke avgjort om den betalingsutsettelsen skjer i form av at de forlenger leasingavtalen med en tilsvarende periode, eller om de avdragsfrie månedene blir lagt på toppen av de månedlige avdragene i ettertid.

- Noen aktører har avklart dette og sagt de vil forskyve leasingperioden. Andre har ikke svart. Vi må huske på at transportbedriftene vil ikke ha mer penger i september. Derfor merker vi oss nå nøye hvilke leasingselskaper som er med på dugnaden, og hvilke som velger å sko seg på situasjonen.

- Vi ser for eksempel at noen leasingselskaper tar 3000 kroner i endringsgebyr pr enhet, for å gi betalingsutsettelse. Har du 12 trekkvogner og 12 hengere, får du altså en ekstraregning på over 70 000 kroner.

- Alt dette vil vi evaluere sammen med våre kunder i ettertid. De som prøver å tjene penger på transportbransjen i tiden vi nå er inne i, kan nok skyte en pil etter kundeforholdet når krisen er over, lover Vetrhus.

NLFs samarbeidspartner, Nordea, er blant dem som ikke har tatt seg betalt for å skyve leasingavtalene noen måneder frem i tid. – Da snakker vi om en ren håndsrekning til bransjen, skryter han.

I dag fikk også Transportkompetanse enda en problemstilling på bordet, som han mener gir bransjen en rekrutteringsutfordring: Sjåfører som skal ut i jobb nå og trenger ADR-kompetanse og ikke har dette fra før. De har ingen mulighet for å skaffe beviset i disse dager.

– De som bare skal fornye, kan nå gjennomføre dette på nettbasert løsning. Behovet for ADR-sjåfører i feriemånedene er stort, så vi har en utfordring for å få kurset de nye ADR-sjåførene. En utfordring som pr i dag ikke er løst, avslutter Vetrhus.

Koronakrisen fortsetter trolig enda en stund. Hold deg oppdatert med TransportMagasinet. Klikk her for abonnement.