5 x Liebherr til Leif Grimsrud AS

Fem hjulgravere av typen Liebherr A 916 stod i dag linet opp utenfor hovedbasen.

Fem maskinførere med hver sin nye Liebherr A916; Damian Dariusz Slusarcyk, Audun Hansen, Lars Tommy Berg, Bjørn Vidar Haugland og Bjørn Wear.
Fem maskinførere med hver sin nye Liebherr A916; Damian Dariusz Slusarcyk, Audun Hansen, Lars Tommy Berg, Bjørn Vidar Haugland og Bjørn Wear. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Det er første gang Liebherr-maskiner dukker opp i maskinflåten til selskapet. Fire Volvoer og en Doosan blir byttet ut. Verksmester og maskinansvarlig Svend Landsverk, forklarer at bedriften har blitt flinkere til å se på hva de får. Med det mener han at det ikke alltid er slik at et merke er best i alle klasser.

Svend Landsverk, verkstmester og maskinansvarlig hos Leif Grimsrud AS, har full kontroll ned til hver krone på hver av hjulgraverne.
Svend Landsverk, verkstmester og maskinansvarlig hos Leif Grimsrud AS, har full kontroll ned til hver krone på hver av hjulgraverne. Foto: Fredrik Saugstad
Liebherr A916 med knekkbom, skjær og Rototilt R5 veier ca 18 tonn.
Liebherr A916 med knekkbom, skjær og Rototilt R5 veier ca 18 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

Eksempelvis kjøpte de for første gang Hitachi-maskiner i fjor, mens det tradisjonelt sett har vært mest Volvo og Cat.

Fullspekket

Hjulgraverne har alt det utstyret man kan få på med Rototilt R5, Gjerstad-skuffesett og pallegaffel, full GPS fra Top Con, hengerfeste, utvidet lyspakke med 17 arbeidslys og blitser i baklodd og høyeste utstyrsnivå i førerhyttene.

På utstyrslista finner vi blant annet 17 arbeidslamper og full GPS fra Top Con levert av Norsecraft.
På utstyrslista finner vi blant annet 17 arbeidslamper og full GPS fra Top Con levert av Norsecraft. Foto: Fredrik Saugstad
Mannen som fikk solgt de første Liebherr-maskinene til Leif Grimsrud AS, Roy Hasløgård, salgsansvarlig for Liebherr Norge region øst.
Mannen som fikk solgt de første Liebherr-maskinene til Leif Grimsrud AS, Roy Hasløgård, salgsansvarlig for Liebherr Norge region øst. Foto: Fredrik Saugstad

Servicemaskiner

Filosofien er at utstyret skal være på plass fra maskinen er ny, for å unngå å ettermontering underveis.

– Dette blir servicemaskiner og de går på alle typer oppdrag fra V.A. til vanlige anlegg, forklarer Landsverk.

- Det er rift om hjulmaskiner med dyktige førere så det er alltid jobb til disse.

Det er spennende med nytt merke legger han til.

– I fjor var det Hitachi, i år er det Liebherr, så får vi se hva vi får senere i år, hinter han om.

Liebherr-hjulene er tettsittende, da slipper man blant annet stein som kiler seg.
Liebherr-hjulene er tettsittende, da slipper man blant annet stein som kiler seg. Foto: Fredrik Saugstad
Leif Grimsrud AS har hatt som grunnfilosofi å kjøpe maskinene istedet for å lease, dette gjelder fortsatt.
Leif Grimsrud AS har hatt som grunnfilosofi å kjøpe maskinene istedet for å lease, dette gjelder fortsatt. Foto: Fredrik Saugstad

Neste innkjøp:

Han peker til Grimsruds nærstående utskifting av småmaskiner under 10 tonn. Behovet er kommet som følge av Veidekkes krav om dobbeltsikring av utstyr for å unngå ulykker ved misting av skuffer og utstyr. Mange av de større maskinene har, og blir bygget om for å matche dette kravet og Grimsrud har Rototilt sentralt i denne prosessen.