23948sdkhjf

Lastebildrivstoff: Forpliktende EU-enighet om el-ladere hver 12 mil, hydrogenstasjoner hver 20 mil

Ny EU-forskrift skal sørge for at tungtransporten har tilgang til ladere med maksimum 120 km avstand langs et omfattende stamveinett i Europa.

NYTT STEG MOT EL: Et nettverk av lade- og hydrogenstasjoner for tungtransport skal på plass innen få år. Enigheten i EU-parlamentet er forpliktende, ikke bare en visjon.

Det jobbes på høygir i EU med tiltak som skal bidra til at klimagassutslippene går ned. Nylig ble det bestemt at personbiler med forbrenningsmotor ikke tillates solgt etter 2035.

Natt til tirsdag ble det enighet i EU-parlamentet om tiltak som skal bidra til at overgangen til alternativ energi innen person- og godstransport faktisk skal være gjennomførbar.

Enigheten er en del av et program kalt AFIR, Alternative Fuels Infrastructure Regulation.

Ladere langs kjernenettverk først

For tungtransporten skal det være tilgang til ladestasjoner minimum for hver tolvte mil langs et stamveinettverk i Europa. Dette kjernenettverket kalles TEN-T, Trans-European Transport Network, og dekker hovedkorridorer for veitransport (se bildet over).

Teksten fortsetter under bildet. Batteripakker til lastebiler krever mye strøm - her er pakken til MANs kommende elektriske lastebil. Foto: MAN Truck & Bus

Innen 2028 skal stasjonene bli installert på halvparten av hovedveiene i EU. Effekten på laderne skal ligge på mellom 1400 og 2800 kW, skriver blant annet tyske Automobilindustrie.

Enigheten i EU-parlamentet kom omtrent samtidig som lastebilprodusenten MAN presenterte hvordan de så for seg framtida med elektriske lastebiler som hovedprioritet. 

Hydrogenstasjon hver 200 km

Fram mot 2031 skal det i tillegg etableres hydrogenstasjoner med maksimum 200 km avstand på stamveinettverket.

Blant lastebilprodusentene satser blant annet Mercedes, Volvoog Iveco på hydrogen for langtransport gjennom et samarbeid kalt H2Accelarate Truck. Dette samarbeidet er koordinert av norske Sintef.

I Norden har norske Vireon varslet storsatsing på bygging av hydrogenstasjoner.

Samtidig setter EU-parlamentet krav til enkel betaling, enten med kort, kontaktløst med for eksempel mobiltelefon eller med QR-kode til stasjonene som leverer alternativt drivstoff.

Parlamentet krever også at stasjonene skal ha lettforståelig informasjon om priser.

Teksten fortsetter under bildet: Hydrogenstasjon slik norske Vireon ser for seg at de skal bli. Foto: Vireon

Kjøretøyprodusentene: Det trengs 50.000 ladere

ACEA, organisasjonen for europeiske bilprodusenter, har beregnet at mer enn hver tredje nye lastebil må være utslippsfri fra 2030 om utslippsmålene skal nås. Det er trolig et minimum, for Europakommisjonen har forslått å skjerpe kravene ytterligere.

ACEA mener derfor at det er behov for mer enn 50.000 ladepunkter som er egnet for tungtransport.

Av disse må 35.000 ha megawatt-kapasitet. I tillegg trengs minst 700 hydrogenstasjoner egnet for lastebiler og busser. Slik infrastrukturen er i dag, er det ikke mulig å nå klimagassmålene, mener ACEA.

Enigheten i EU-parlamentet skal nå til formell godkjenning i andre EU-instanser.

Opphav og kilder: Nyhetsmeldinger fra EU-instanser og ACEA samt nyhetsoppslag i flere medier

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094