23948sdkhjf

Nye Toyota Land Cruiser: Til Norge neste sommer - forhåndssalg fra oktober

TUNGT HERREDØMME: Sjefen over varebilregistrerte SUV/firehjulstrekkere - blir fornyet.

Kanskje du også tenkte; Jøss! Den ligner jo på Land Rover Defender! Det tenkte vi, særlig på grunn av frontlyktene på introduksjonsmodellen First Edition som kun kommer som personbil.

Nye Toyota Land Cruiser videreføres som varebil i Norge og beholder sin firkantede robuste utforming selv om den er helt ny.

Den fremstår som minst like ruvende i terrenget. Det er nok et smart trekk. I tillegg beholder den rammekonstruksjonen, men følger den større Land Cruiser 300 (ikke tilgjengelig i Vest-Europa) i å ta i bruk Toyotas GA-F-plattformen, som spiller en viktig rolle i en betydelig forbedring av offroad-ytelsen.

  • Skal fokusere på kvalitet, holdbarhet og pålitelighet for å takle de tøffeste forholdene
  • Kombinerer gamle Land Cruisers med ny teknologi for bedre ytelse både på og utenfor veien
  • Den nye GA-F-plattformen med rammekonstruksjon er grunnlaget for betydelige forbedringer i karosseriet og rammens stivhet, forbedret respons og kjøreegenskaper
  • Første Land Cruiser som tar i bruk elektrisk servostyring og et nytt frakoblingsbart stabilisatorstag-system
  • 2,8-liters dieselmotor for optimal balanse mellom drivstoffeffektivitet og ytelse.

Toyota åpner for forhåndssalg av den nye Land Cruiser for europeiske kunder i oktober, med forventede første leveranser til Norge ventes frem mot sommeren 2024, prisene er ikke klare enda.

Elektrisk servostyring, 204 hk og 500 Nm

Dette er den første Land Cruiser som bruker et elektrisk servostyringssystem (EPS). Dette reduserer mengden tilbakeslag som kan oppstå når man kjører over ujevne overflater og gir jevnere, mer direkte styring og lettere manøvrering i alle hastigheter.

Bruken av EPS lar også den nye Land Cruiser ha filskifteassistent som en del av sin Toyota Safety Sense aktive sikkerhets- og førerassistansepakke.

I Vest-Europa vil den nye Land Cruiser introduseres med en 2,8-liters turbodieselkonstruert

Den produserer maksimalt 204 DIN hk/150 kW (med dreiemoment på 500 Nm) og er koblet til en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse, noe som gir den styrken som behøves for å trekke tilhenger på opptil 3.500 kg.

V8-diesel-hybrid, men ikke til Norge

I starten av 2025 vil en elektrifisert drivlinje som kombinerer den kraftige og effektive dieselmotoren med 48-Volt mild hybridteknologi gjøres tilgjengelig, men denne får vi ikke til Norge.

Helt overlegen i sitt segment

I 2022 endte Land Cruiser opp med 1293 registrerte varebiler, det var nok til en femte plass blant alle grønnskilta biler i Norge i fjor og er et av de aller beste årene for den japanske SUVen i Norge.

Det er kun to år hvor det har blitt registrert flere, 2005 og 2006, men dette var år med en del paralellimport. Så langt i 2023 (til og med juli) er det varebilregistrert 592 Land Cruisere. (Den syvende bestlselgende varebilen i Norge så langt i år)

I årene 2005 til 2008 ble det registrert over 1000 Land Cruisere hvert år, som nevnt var dette en periode med paralellimport. De siste årene har modellen hatt et sted mellom 800 og 900 nyregistreringer på grønne skilt hvert år. 

At den såpass tilårskomne firehjulstrekkeren er så overlegen i sitt segment (varebilregistrerte SUV/firehjulstrekkere), kan sikkert tilskrives få eller ingen reelle konkurrenter, i tillegg til at det fortsatt er et marked for denne typen bil, ikke minst i segmentet anleggsbransjen. 

Det er kanskje ingen overraskelse at den har solgt i 11,3 millioner stk globalt til dags dato*, i mer enn 170 land og regioner. Det er en av Toyotas mestselgende modeller.

Nå har altså Toyota disket opp med en ny versjon og har ertet oss med teksten "Mer enn 70 år med eventyr - og de beste er fortsatt foran oss".

– Toyota er stolte av å presentere den helt nye Land Cruiser, en modell som direkte bygger på de originale kvalitetene som har gjort Land Cruiser-navnet synonymt med styrke og pålitelighet i over 70 år, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Første frakoblingsbare frontstabilisatorstag

Den nye Land Cruiser forbedrer ytterligere sine evner offroad med en ny frakoblingsbar frontstabilisatorstag. Teknologien - SDM (stabilisator med frakoblingsmekanisme) - er en nyvinning fra Toyota og lar føreren endre innstillingen til stabilisatorstaget ved hjelp av en bryter på dashbordet. Denne fleksibiliteten gir bedre kjørbarhet i tøft terreng og bedre komfort og kjøreegenskaper ved kjøring på vei.

Opphav og kilder: Toyota / OFV

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047