23948sdkhjf

Refleksjon og kverulering - første uke av 140-timers YSK med Fartskriver er over

TUNGT OG NOE BETENKT: Altså, jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn. Men første hindere er:

På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK

Link til samleside her

Gjennomføring av Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer fordelt på fem moduler/uker og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen

  • Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
  • Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
  • Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.

Førerkortet på C og CE er en nemlig ting. Sjåførkompetansen er noe mye mer.

Så er modul 1 av 5 er gjennomført - hva nå?

Denne uken har vært en heftig omstilling for undertegnede.

Fra å daglig skumme og jakte på toppene av nyheter og trender i bransjen vår, og formulere meninger og vinklinger – til å begynne å lære det helt grunnleggende for utøverne i bransjen vår.

Det har vært sunt, tenker jeg selv (og det er sikkert noe som mener jeg har godt av det også).

Basic kunnskap: YSK er den helt grunnleggende minsteutdanningen en sjåfør trenger for å kunne bruke førerkortet til å kjøre gods mot vederlag, det vil si som lønnsmottager eller næringsdrivende. 140-timers-kurset er en komprimert variant av 280-timers full opplæring, og inneholder det samme på halve tiden. Det kan vi jo like, vi som er effektivt innrettet i hodet - tid er penger.

Naturlig valg: 140-timern er dermed det naturlige valget for dem som kanskje har hatt førerkort en stund, og ønsker å utløse muligheten for å jobbe som yrkessjåfør. Men også for de som allerede har utdanning og bakgrunn, og trenger YSK i sin daglige virksomhet.

Tøffe diskusjoner: Mine fine medelever på kurset faller alle i de to kategoriene. Det er folk med til dels mye og variert og solid erfaring fra både transport- og entreprenørvirksomhet, og med betydelige ambisjoner i bransjene – og noen med litt mer forsiktig og akademisk tilnærming slik som meg. Totalt gir det en kursgruppe med høyt allment kunnskapsnivå og evne til diskusjon, argumenter og refleksjon som har gledet meg stort denne uken.

Kan ikke alle dette? Den største overraskelsen denne uken har også vært omfanget av relativt basic allmennkunnskap i det obligatoriske pensumet i det som er et temmelig spesifikt yrkesfag. For all del, jeg klager ikke for å få med det også. Alle aspekter av livsstil og helse, etikk, moral stressmestring, transportens rolle i både det legale og illegale samfunnet, har gitt herlige diskusjoner så langt.

Men samtidig, tenker jeg om prioritering:

Når jeg vet at vi skal lære et yrke som i stor grad reguleres av regler og forskrifter, som krever forståelse av vekter og masser og dimensjoner i samspill, og hvor kunnskap om drivlinjer, hydraulikk og energi er essensielt…

Hva jeg savner: Da tenker jeg at jeg gjerne allerede skulle fått mer opplæring i research (eller google, som noen sier), kildekritikk og oppbygging av juridiske hierarkier i lover, forskrifter og instrukser, og for den saks skyld repetisjon av grunnleggende matte og fysikk.

Personlig synes jeg nemlig den triste siden av transportbransjen er hvor godt den egner seg for kverulanter og paragrafjegere. Regelverk er så komplekst og håndhevelser så rigide at en livets mastergrad i kverulering bringer deg langt. Nå er jeg selv en ganske happy kverulant av natur – men det er trist at ikke denne energien i bransjen utnyttes til innovasjoner og utvikling.

Anyway. – Mye av dette du etterlyser kommer i neste modul, avslører superlærer Morten Kraft ved avslutning av uke 1 i ettermiddag. Så det ser jeg frem til.

OG DIGITALT SHOW:  Dersom det som nå er vist frem av system for fjernundervisning hos teoritentamen.no er like bra i praksis som i reklamen (enkel tilgang på alle «plattformer, lettforståelige instruksjoner, mange muligheter for hjelp og støtte, chattefunksjoner for gruppene, rask respons etter leverte oppgaver etc), da blir jeg dødsimponert.

Neste uke er det modul to og tre store oppgaveinnleveringer på nett, som må gjennomføres i rekkefølge og til fristen... 

Så lurer leseren på noe om YSK 140 timer, send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078