23948sdkhjf

Godstransport på vei i 2025: Hvordan tenker syv større transportbedrifter om innfasing av ny bilteknologi akkurat nå?

TUNG SERIE: Vi har de siste ukene hatt en serie intervjuer med ledelsen i større transportselskap om deres resultater fra 2024 og tanker om 2025.

Utvalget har vært bedrifter med omsetning 100 til 200 millioner kroner, og et gjengangerspørsmål har vært hvordan de tenker om å investere i kjøretøy med ny teknologi, spesielt elektriske lastebiler.

Svarene fra syv bedrifter gir selvsagt ikke fasiten fra en hel bransje, men signalene – som spriker – mange retninger, kan være verd å ta med seg.

Vi tar ganske enkelt konklusjonen på topp i denne KI-genererte faktaboksen:

Investering i ny kjøretøyteknologi

Konklusjon: Samlet sett viser analyser at det er variasjon i hvordan selskapene investerer i nye kjøretøyteknologier, spesielt elektriske lastebiler. Vi deler inn i:

Frontløpere: Selskaper som eTrans AS og GF Logistikk AS er allerede betydelig investert i og forberedt på å ta i bruk elektriske lastebiler.

Forsiktige investorer: Selskaper som Kindlistuen & Dahl, Martinsen Transport, og Midtstøl Transport AS prioriterer hovedsakelig operasjonell effektivitet og avventer med større investeringer i ny teknologi til markedet blir mer stabilt.

Praktiske utfordringer: Nik Haugrønning AS viser at infrastrukturproblemer, som strømtilgang, kan hemme selv positive viljer til å adoptere elektrisk teknologi.

Balanserte tilnærminger: Veøy Møre AS kombinerer flere bærekraftige teknologier og prosjektutviklinger for å bygge fremtidens logistikkløsninger.

Kanskje ikke så uventet altså, at mens noen selskaper leder an i elektrisk teknologi, avventer andre på grunn av kostnad, prioritering av effektivitet, eller praktiske utfordringer. Det viktigste spørsmålet er dermed – hvor passer din bedrift inn dette bildet, og hvilke strategi tør du gå for?

KI på tungt-atrikler

Under finner du en oppsummering og analyse av hver enkelt selskap, med lenke til originalartiklene helt i bunn.

eTrans AS

  • Flytter inn i nye lokaler til en kostnad på 20 millioner kroner.
  • Satser på elektriske kjøretøy og bærekraftige transportløsninger.
  • Nye fasiliteter inkluderer infrastruktur for elektriske lastebiler, som ladestasjoner.

Analyse: eTrans AS viser en klar intensjon om å investere i bærekraftig teknologi og tilrettelegge logistikkoperasjonene for elektriske kjøretøy. Dette indikerer en fremtidsrettet tilnærming og vilje til å bidra til reduksjon av karbonutslipp.

Kindlistuen & Dahl

  • Plasserer stor vekt på nyttelast og operasjonell effektivitet i tillegg til bærekraft.
  • Har ikke spesifikk informasjon om investeringer i elektriske lastebiler.

Analyse: Kindlistuen & Dahl ser ut til å prioritere nyttelastkapasitet og effektivitet. Dette kan indikere at selskapet er konservativ med hensyn til å investere i ny teknologi, så lenge den økonomiske og operasjonelle effektiviteten er sikret.

Martinsen Transport

  • En økning i omsetning på 20 % i 2024 til tross for en generell dalende trend i markedet.
  • Fokus på kostnadseffektivitet og inntjening, ikke spesifikt nevnt satsing på elektriske lastebiler.

Analyse: Selv om selskapet har en positiv omsetningsvekst, nevnes ikke spesifikke tiltak for investering i elektriske kjøretøy. Dette kan tyde på en forsiktig holdning til å adoptere nye og potensielt kostbare teknologier i en tid med markedsusikkerhet.

Midtstøl Transport AS

  • Diversifisering av drift som en sikkerhetsstrategi.
  • Ikke spesifikt om elektriske lastebiler, men en generell tilpasning til markedets krav og teknologiutvikling.

Analyse: Selskapet har ikke eksplisitt uttalt planer om å investere i elektriske lastebiler, men viser en fleksibel tilnærming ved å diversifisere virksomheten. Dette kan gjøre dem åpne for fremtidige investeringer i bærekraftige løsninger.

Nik Haugrønning AS

  • Problemer med tilgjengelighet til strøm hindrer utbredelsen av elektriske lastebiler.
  • Ønsker å investere i elektriske lastebiler, men møter praktiske hinder.

Analyse: Selskapet er positivt innstilt til elektriske lastebiler, men sliter med infrastrukturen rundt elektrisitetstilgang. Dette peker på en utfordring mange selskaper kan møte selv med støtte til teknologien.

GF Logistikk AS

  • Satser på utslippsfrie kjøretøy og ønsker å være ledende innen bærekraftig logistikk.
  • Investerer aktivt i elektriske lastebiler som en del av sin forretningsstrategi.

Analyse: GF Logistikk AS er en tydelig frontrunner i å adoptere ny teknologi. Deres proaktive tilnærming understreker deres forpliktelse til bærekraft og kan gi dem en konkurransefordel over tid.

Veøy Møre AS

  • Diversifisert kjøretøyflåte med elektriske og gassdrevne alternativer.
  • Ny logistikkterminal med forbedret teknologi og fasiliteter.

Analyse: Veøy Møre AS viser en balansert tilnærming ved å investere i en rekke bærekraftige teknologier. Deres nye terminalprosjekt underbygger satsningen på fremtidens transportlogistikk, inkludert elektriske kjøretøy.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063