– Grønne løsninger og utslippskutt handler om mer enn bare direkte utslipp fra byggeplass

MER ENN ELEKTRISK: Anleggsgartnermester Wikholm AS satser grønt. Men da har de mer enn bare elektrisk i tankene.
Anleggsgartnermester Wikholm AS holder til i Olsvik i Bergen og utfører tjenester innen byutvikling, landskapsutforming og grøntvedlikehold. Stein Wikholm er eier og styreleder. Han forteller til Tungt at for å oppnå utslippsreduksjon, er kortreist frakt og bærekraftige materialvalg vel så viktig som elektriske biler og maskiner.
For entreprenører og utbyggere vil det å levere kortreist granitt, også gi mindre risiko
– Vi er ikke motstandere av elektriske maskiner og lastebiler, men mener det er nødvendig å se på løsninger som en del av en større sammenheng, sier Stein Wikholm.
Materialvalg er sentralt for å redusere utslipp
Han forteller videre at Anleggsgartnermester Wikholm AS foretrekker norsk granitt på grunn av langt lavere CO2-utslipp per tonn sammenlignet med kinesisk granitt. Wikholm mener det er viktigere å unngå unødig lang frakt, enn at frakten i seg selv er elektrisk. Men siden dette sjelden blir stilt som et krav i anbud, blir det til at mange aktører tilpasser seg det som kreves – og dermed heller bruker elektrisk, selv om det rent miljømessig hadde hatt vel så god effekt med kortere transport og valg av alternative materialer.
– Materialvalg spiller en sentral rolle for å redusere utslipp. Ved å velge gjenbruk av materialer istedenfor nyutvinning, kan man også redusere sitt fotavtrykk betydelig.
Eksempel på elektrisk vs kortreist
Wikholm forteller at de i et pågående prosjekt har valgt å benytte en gravemaskin med den nyeste teknologien, steg 5, som vil utføre arbeid tilsvarende tre måneders operasjon med minimalt CO2-utslipp.
– Utslipp fra den kinesiske steinen ville ha gitt 48.000 kg CO2-ekvivalenter, mens den norske steinen kun gir 8.000 kg CO2-ekvivalenter. Prisdifferansen på steinen er mindre enn merkost med å benytte elektrisk graver og elektrisk lastebil.
Dermed mener Wikholm det hadde vært bedre om man stilte krav om maks utslipp av CO2 i prosjektet ved tilbudsinnlevering, istedenfor slik det er nå, hvor bruk av elektrisk maskin gir full poengscore, mens bruk av kortreiste varer gir null poeng.
– Så om man kjøper granitt fra Kina og monterer med elektrisk graver får man full pott, men om man benytter norsk stein montert med dieselmaskin får man 0 i score.

Wikholm presiser flere fordeler: – I tillegg vil norsk stein gi norske arbeidsplasser i distriktet og skatteinntekter til norske kommuner, samt arbeidsgiveravgift. Vår strategi er å tenke helhetlig, benytte de ressurser som er tilgjengelig og bytte utstyr når det er naturlig.
– Det er helt klart at man kan innvirke mest på eget varekjøp, ved å tenke sirkulært og ved å gjenbruke masser istedenfor å ta ut jomfruelige masser. Selv benytter vi helst norsk granitt fremfor kinesisk granitt, fordi den har betydelig lavere utslipp per tonn granitt.
Han utdyper at den kinesiske steinen ville hatt mellom 320 kg og 420 kg CO2-ekvivalenter per tonn granitt, mot Hellvik med 58 kg CO2-ekvivalenter per tonn granitt.
– Men det har også flere fordeler?
– For entreprenører og utbyggere vil det å levere kortreist granitt, også gi mindre risiko. Dette med bakgrunn i at endringer eller tilleggsbestillinger underveis i prosjektene, blir effektuert i Norge kontra i Kina. Dette påvirker leveringstiden betydelig. Det kan i ytterste konsekvens være avgjørende for om et prosjekt ferdigstilles i tide, eller blir forsinket med flere måneder.

Elektrisk investering er dyrere enn miljøgevinsten forsvarer
Selv om kravene til elektriske maskiner øker, leier Anleggsgartnermester Wikholm inn flere slike enheter.
– Vi erkjenner behovet for utvikling, men vurderer kostnadene for egne elektriske gravemaskiner og lastebiler som betydelige i forhold til den resulterende miljøgevinsten, sier Wikholm.
Wikholm fremhever betydningen av en helhetlig tilnærming, bruk av eksisterende ressurser og naturlig utskifting av utstyr som en bærekraftig praksis.
– Vi oppfordrer bransjen til å se forbi enkle løsninger og heller ta i betraktning hele verdikjeden når det gjelder bærekraft og miljøvennlige initiativ.
– Når det gjelder elektriske gravemaskiner og lastebiler leier vi det inn. Samtidig forstår vi at det må være en utvikling og at noen må ta del i den. For vår del er investeringen for stor og gir for lite tilbake i utslippsreduksjon, men vi har likevel gradvis byttet ut flåten vår av servicebiler fra diesel til elektriske kjøretøy, sier Wikholm.
Han legger til at de i tillegg erstatter små maskiner som gressklippere og vibroplater med elektriske alternativer ved behov. For å muliggjøre lading av maskinbatterier, har de installert solcellepaneler på taket over verkstedet sitt. Dette gir dem muligheten til å lade maskinene ved hjelp av fornybar energi.