Volvo Trucks Norge svarer vegdirektøren: - Løsningene er her. Hva venter vi på?

Utslippsnedgang fra veitrafikk – «kraftige kutt» fra lastebiler er det neste, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland på tungt.no i forrige uke. Hun sa videre: For varebiler og lastebiler er vi så vidt i gang, og for å sikre videre nedgang i utslippene må vi sette fart på elektrifiseringen her også.
Nå svarer Karstein Ahlin, administrerende direktør, Volvo Trucks Norge. Vi gjengir svaret til Ahlin her:
"Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har rett. Det er lastebilenes tur. Personbilene har vist oss at et grønt teknologiskifte er mulig, og nå må vi bruke det momentet til å få fart på utslippskuttene i tungtransporten.
Mange transportkjøpere nøler fortsatt med å ta sin del av ansvaret
Vi må elektrifisere det som kan elektrifiseres
Løsningene finnes, og teknologien er moden, særlig i segmenter som distribusjon, regionaltransport og enkelte typer anleggskjøring. Her ser vi at elektriske lastebiler fungerer godt i praktisk drift.
Vi må elektrifisere det som elektrifiseres kan, uten å late som én løsning passer for alle. Elektrisk er en viktig del av fremtidens energimiks, men ikke den eneste. Det handler ikke om å erstatte hele næringen over natten, men om å gripe de mulighetene som allerede finnes, der de gir effekt og verdi. Elektrisk transport er en viktig del av fremtidens energimiks, og der løsningene finnes, må vi ta dem i bruk. Våre kunder rapporterer om bedre kjøreopplevelse med elektrisk, mindre støy, bedre fremkommelighet, bedre arbeidsmiljø for sjåførene og økt tilgang til oppdrag der nullutslipp er et krav.
I tillegg til klimafordelene, åpner elektriske lastebiler for mer effektiv drift. De kan benyttes i prosjekter og oppdrag der det kreves nullutslipp og levere på tider av døgnet der diesellastebiler ikke slipper til. Det gir flere og raskere leveranser per skift og bedre ressursutnyttelse.
Transportørene er klare, men etterspørsel og regulering henger etter
Transportørene er klare. Mange har allerede investert i ny teknologi, og vi hjelper nye kunder over til elektrisk drift hver uke. Likevel går utviklingen for sakte. Ikke fordi teknologien mangler, men fordi rammebetingelser og etterspørselen henger etter.
Her ligger kjernen i utfordringen: Mange transportkjøpere nøler fortsatt med å ta sin del av ansvaret. Uten tydelige krav fra dem vil det ikke lønne seg for transportørene å investere i nullutslipp, selv om teknologien er både tilgjengelig og gjennomtestet. Skal vi lykkes, trengs et felles løft. Og det starter med at oppdragsgiverne stiller krav.
La oss snakke om kostnader og ansvar
Kostnader er et vanlig argument mot elektriske lastebiler. Men her må vi løfte blikket. Vi må tørre å utfordre ideen om at alt må lønne seg isolert på bedriftsnivå, og i stedet se det større samfunnsøkonomiske og etiske ansvaret vi alle må ta del i. Samfunnet er ikke tjent med å vente til nullutslippsteknologi blir like billig som fossildrevne løsninger, for utslippene i mellomtiden har en høy pris. Å betale beskjeden merkostnad for å få en pakke levert uten utslipp, er en lav pris sammenlignet med konsekvensene vi ellers pådrar oss gjennom forurensning, helseplager og klimagassutslipp.
Ta melk som eksempel: Transportkostnaden for én liter ligger på noen ører. Skulle nullutslipp doble dette, er det fortsatt snakk om promille av sluttprisen. Fortjenestemarginene til mange vareeiere og kjeder ligger langt bak komma, og nettopp derfor må de være en del av løsningen, ikke bremseklossen. Ansvaret for omstillingen ligger også hos transportkjøperne.
Rammebetingelsene må følge med
Myndighetene har tatt viktige grep, men det holder ikke. Ladeinfrastruktur er fortsatt en flaskehals, og virkemidlene må utformes slik at ny teknologi faktisk blir et konkurransefortrinn, ikke bare en kostnad. Spesielt i de tyngste segmentene er dette avgjørende for fremdrift.
I dag får man god støtte til investering, og driftskostnadene kan være lavere med nullutslipp enn med diesel. Men for å lykkes med nullutslipp, må det bli dyrere å forurense, ikke bare billigere å velge grønt. Vi tror ikke man kan insentivere seg til suksess alene. Det må også lønne seg i det daglige å ta det miljøvennlige valget, og koste mer å velge fossil drift der alternativene finnes.
Vi støtter også Dahl Hovlands forslag om at det offentlige i større grad etterspør utslippsfri frakt i sine innkjøp. Det vil sende et tydelig signal til markedet – og bidra til å få opp tempoet i overgangen.
Vi må tenke fremover og handle nå
Dette handler ikke bare om klima. Det handler om bedre bymiljøer, om stillere gater og bedre arbeidsforhold for sjåførene. Og det handler om å styrke konkurransekraften til norsk næringsliv i møte med strengere krav og økende forventninger i Europa.
Volvo Trucks er klare. Vi har kjøretøyene, vi har løsningene og vi har erfaringen som skal til for å hjelpe norske transportører over i en utslippsfri fremtid.
Så vi spør igjen: Løsningene er her. Hva venter vi på?"