23948sdkhjf

Solgte Posten ut Bring Trucking for tidlig? EUs veipakke er under press

KOMMENTAR: To nye rapporter fra EU-kommisjonen kan bety omkamp rundt både kabotasjeregler og krav om sjåfør/bil-retur til hjemlandet hver 8. uke.

TUNGT KOMMENTERER:  

De etablerte godstransportørene i Norge og Vest-Europa har jublet for EUs beryktede veipakke. Den ble vedtatt 15. juli i fjor, og vil få full effekt fra 2022 - med mindre da den nye miljø-argumentasjonen fra EU-kommisjonen får gjennomslag.

Den såkalte veipakken - eller mobilitetspakke 1 - tok i alminnelige folks øyne ufattelig lang tid å forhandle frem, og skal altså i hovedtrekk få effekt fra neste år. Hensikten er å få et riktigere regulert transportmarked i Europa.

Grunnen til jubel for de vedtatte tilstrammingene fra vestlig side, er at det setter kjepper i hjulene for lavprisaktører i øst som har flåter med biler som operer i vest i månedsvis. Med tildels kriminalitet og sosial dumping som resultat.

Da Posten Norge den 15. desember kom med sjokkmeldingen om at de trakk seg ut av bildriften i Bring Trucking, var det nettopp med veipakken som begrunnelse. Det vil ikke lenger være lønnsomt å ha et selskap og biler registrert i Slovakia, med sjåfører på slovakiske lønninger, til å kjøre transport i Norden.

To sentrale momenter for konkurransvilkårene i veitransport i Europa er imidlertid nå gjenstand for mulig omkamp. 

  • Tilstramming av kabotasjereglene på kombinerte transporter
  • Krav om obligatorisk retur til hjemlandet hver 8. uke

EU er som kjent ikke bare EU. For å få gjennom mobilitetspakken har både Det europeiske råd, EU-parlamentet og EU-kommisjonen måttet komme til enighet.

De forskjellge instansene har forskjellig sammensetning av politiske krefter. De to førstnevnte, Rådet og Kommisjonen, tok på eget initiativ opp punktene om kabotasje og returplikt i tillegg til pakkeforslaget kommisjonen hadde jobbet frem.

Nå slår imidlertid kommisjonen tilbake.

EU-kommisjonen har bestilt og fått gjennomført to rapporter utført av uavhengige instanser som har regnet på miljø/klima-effektene av nye kabotasje og returregler - sett i lys av EUs ambisiøse plan for å bli verdens første "klimanøytrale kontinent", den såkalte European Green Deal.

Kort fortalt er konklusjonen i disse rapportene at de nye reglene vil føre til en kraftig økning av CO2 og NOx fra bilene som da må kjøre "unødvendig" frem og tilbake.

Det er anerkjente konsulentselskaper som står bak rapportene, men det er samtidig en nærliggende konklusjon at rapportene er nærmer seg bestillingsverk som først og fremst tekker østeuropeiske lands interesser med klimakort som falsk joker.

I hvor stor grad regnemestrene bak rapporten tar høyde for at transportmarkedet tilpasser seg nytt regelverk (slik Posten Norge har begynt ved å selge Bring Trucking) i stedet for å sende billigbiler med lavprissjafører unødig frem og tilbake er langt fra ferdigforklart.

Etter alt å dømme er det rent politisk maktspill.

NLF har riktignok omtalt saken i dag, men vi må kunne si at våre danske venner i DTL og ITD er atskillig skarpere i formuleringene. Begge er gjengitt i danske Transportmagasinet.dk:

- Det er både skandaløst og slapt, sier DTL-direktør Erik Østergaard- - Et massive flertal stemte vejpakken igennem. Det er stærkt bekymrende, at Kommissionen lægger beslutningen, om hvad der nu skal ske, over til Parlamentet og EU-medlemslandene. Man risikerer at reelt genåbne diskussionen om Vejpakken. Det er helt ude i hampen!

- Der er nogle lande, som ihærdigt forsøger at stikke en kæp i hjulet på vejpakken. Det må de ikke få held til, siger ITD-direktør Carina Christensen. - Beregningerne og den nye rapport er en gammel ulv i ny forklædning. Der er intet nyt i EU-Kommissionens modstand mod Vejpakken. De har fremført deres argumenter flere gange under forhandlingerne sidste år.

Men i politikken skal man ikke ta noe for gitt. Skulle kommisjonen finne grobunn for sine argumenter er det kanskje noen som angrer på opphøret av Bring Trucking?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078