23948sdkhjf

Toten Transport: Nå med svarte tall på bunnlinja - intervju med konserndirektør Martinsen

Finn Martinsen ser tilbake på to år i sjefsstolen.

BEDRIFTSPORTRETT: Det er to år siden Toten-konsernet endret sin eierstruktur, og konserndirektør Finn Martinsen overtok lederrollen. Regnskapet som nettopp ble presentert styret hevdes å vise mer enn dobling av resultatet fra 2020 til 2021. Hva har egentlig skjedd i konsernet på disse to årene?

- Jeg var med på å gjennomføre salgsprosessen, og jeg er veldig glad for at vi fant norske eiere. Vi opererer i et internasjonalt marked, men eierne våre og strukturen vår hadde et nasjonalt dna, sier konserndirektør Finn Martinsen.

I mars 2020 skrev tungt.no at Litra, Gausdal Landhandleri, Surnadal Transport og LRN Transport gikk inn på eiersiden i Toten Transport etter 45 år med samme eierstruktur. Prosessen med eierskiftet hadde da pågått i rundt et år, og både norske og utenlandske eiere var med i vurderingen.

Endring i eierstrukturen

Toten Transport var tidligere en transportsentral eid av 26 lastebileiere og drevet som et andelslag. Den nye eierstrukturen består av disse fem:

Litra, Gausdal Landhandleri, Surnadal Transport, LRN Transport, og de tidligere eierne av Toten Transport. Se også faktaboks under.

Martinsen understreker at det nå er fem likeverdige eiere av selskapet. Alle er minoriteter, og alle har den samme stemmen inn i styret. Foto: Toten Transport

Da Martinsen overtok lederrollen i konsernet i januar 2020 sa han at eierskiftet var en viktig endring for å møte morgendagens konkurranse.

- Hvordan vil du si at denne endringen har fungert, nå etter to år i lederstolen?

- Med nye eiere blir det også nye øyne som ser på drift og økonomi i selskapet. Med et nytt eksternt styre fikk vi et tydeligere skille på det å være eier og det å være transportør. Dette var viktig for meg som leder av selskapet, og for det mandatet jeg har. Vi må si oss svært godt fornøyd med endringen som ble gjennomført, sier Martinsen.

- Du karakteriserer de nye eierne som profesjonelle og finansielle. Hva legger du i det?

- Vi har nå en finansiell eierstruktur. som gjør skille mellom driften og aksjonærer. Vi jobber med de rette prosessene i de rette forum. Da får vi tydeligere skille, noe som er bra for både aksjonærer, ansatte og bileiere. På enkelte driftssaker gjennomfører vi felles samkjøpsavtaler, slik at vi drar synergier av hverandre der det er mulig. Det kan være på diesel, telefoni, dekk og biler. Men vi har ingen form for prissamarbeid på tvers av eierselskapene. Vi er kommersielle hver for oss og konkurrerer på de samme oppdragene, men vi kjøper tjenester av hverandre, sier Martinsen.

Toten Transport Holding AS

Toten Transport Holding er morselskapet i Toten-konsernet. Holdingselskapet eier 100 prosent av aksjene i Toten Transport AS.

Aksjonærer i Toten Transport Holding AS er:

  • Toten Bileiere AS: 30 %
  • Litra AS: 17,5 %
  • LRN Transport AS: 17,5 %
  • Seilestad Holding AS (Gausdal Landhandleri AS): 17,5 %
  • Surnadal Transport AS: 17,5 %

Under Toten Transport AS finnes blant annet datterselskapene:

  • Toten Transport Oslo AS
  • Toten Transport AB (Sverige)
  • Multisped AS
  • Trondheimsterminalen AS
  • Toten Transport OY (Finland).

Under Toten Transport Oslo AS finnes også blant annet undeliggende selskaper i Danmark, Latvia, Estland og Litauen.

I tillegg kommer eiendomsselskapet Jernkroken 16 AS.

Smart drift med kommersiell tilnærming

Toten Transport AS leverte negativt resultat før skatt i årene 2017, 2018 og 2019.

I 2020 snudde det, og selskapet gikk fra et underskudd på 3,1 millioner kroner i 2019, til et overskudd på 10,2 millioner kroner i 2020 (resultat før skatt).

I følge Martinsen har selskapet også levert et positivt regnskap i 2021, med en volumvekst på 8,6 prosent og en dobling av resultatet fra 2020 til 2021.

Toten Transport er et rullende norsk industrieventyr. Bedriftens forretningsfilosofi og visjon «Mer enn forventet» ble skrevet på Gjøvik noen maikvelder i 1975. Arkivfoto: Haakon Førde

- Hvordan har du som ny leder uten transportfaglig bakgrunn driftet selskapene i konsernet disse to årene?

- Jeg har hatt en kommersiell tilnærming til denne jobben. Jeg har tidligere jobbet mye med forretningsutvikling, og hadde erfaringer med etablering og drift av større selskaper. Min tilnærming i Toten Transport var samhandling på tvers av konsernet og ikke minst lytte til så vel kunder, ansatte, og sjåfører, samt det å organisere oss litt annerledes, sier Martinsen.

I prosessen ble antall medarbeidere redusert med over 20 i en kombinasjon av naturlig avgang og oppsigelser i konsernet. Konsernet har fått en lettere ledergruppe, og har gjennomført prosesser for volumvekst med redusert bemanning.

- Vi har også jobbet mye med grunnverdier og holdninger, hva som er den enkelte medarbeiders ansvar, mitt ansvar som toppleder, og ikke minst ansvaret til våre transportører og sjåfører. Hvilket inntrykk er det vi legger igjen hos kundene? Det har vært særdeles viktig for min del å skape gode kundeleveranser og kundeverdier, sier Martinsen.

Mye erfaring og kunnskap i organisasjonen

Som leder mener Martinsen han har fordelene av å se både bransjen og organisasjonen utenfra.

- Transport- og logistikkbransjen er i stor endring, og Toten Transport stod foran store endringsprosesser da jeg kom inn. Jeg opplevde at de erfaringene jeg hadde med meg inn i  jobben ble lyttet til, og jeg lyttet til alle de gode ressursene som er selskapet, sier Martinsen.  

- Du sier at dere har mange kompetente medarbeidere i selskapene med lang fartstid i bransjen. Hvordan kan du som leder utnytte det?

- Toten Transport har engasjerte medarbeidere, og det er stor vilje til å gjøre det bra for både kolleger og kunder. Vi har vært tydelige på at vi skal være nær kunden, og vi skal hjelpe til med kundens utfordringer og lever over forventning. Vi skal være en kunnskapspartner som kunden kan diskutere sine utfordringer med. Vi skal gjøre det umulige mulig, sier Martinsen.

"One-stop"-solution

- Hva skjer i Toten Transport-sfæren den nærmeste fremtid?

- Vi ser hele tiden etter optimaliseringer av driften, og mer effektive løsninger for våre kunder. Både innen transport og lagerløsninger. Vi ønsker å være en "one-stop"-solution, sier Martinsen.

Han legger til at konsernet er i en vekstfase, og at de vokser ut av sine lokaler på Brumunddal. Derfor leter de nå etter nye arealer et sted mellom Brumunddal og Rudshøgda.

- Hva med oppkjøp?

- Vi er åpne for oppkjøpsmuligheter, og har noen følere ute. Bransjen er nok i en fase hvor det blir mer oppkjøp fremover, og vi ser strukturendringer i bransjen. Eksempler er da Freja kjøpte opp Thoresen Transport i Larvik i fjor, og vi som kjøpte opp GDL i 2020. Vi ser på Norden som en helhetlig struktur, og med mobilitetspakke 2 som nå kommer så tror jeg vi fortsatt vil se at bransjen ikke er satt, sier Martinsen.

Oppkjøpet av GDL

I 2021 ble svenske GDL's utenlandske transportoperasjoner en del av Toten-konsernet. GDL tilbyr løsninger innen transport-, maskin- og logistikktjenester.

- Vi har ikke fått høstet alle fruktene ennå, men vi har fått GDL sin avdeling inn i organisasjonen og over på en samlet produksjonsplattform. Vi sentraliserte økonomien i Sverige og outsourcet det, men det reverserer vi og tar inhouse i Sverige nå. Det har vært en fin utvikling på veksten i Sverige, og nå har vi avdelinger i Göteborg, Helsingborg og Västerås. Organisasjonen i Sverige har nå nær 15 medarbeidere fordelt på disse tre stedene. Vi har fått et annet type fotfeste i Sverige nå.

- Du snakker om ulike strukturer som dere ønsker å få til?

- Det er å skape effektive fremføringsakser og løsninger for kundene. Fremføringstid og sporbarhet på varene er viktig. En løsning kan være å kjøpe opp en partner som har løsninger på dette, eller gå i samarbeid med noen. Strategisk jobber vi nå med å få en tydelig nordisk struktur, slik at vi kan levere varer og tjenester i hele Norden i full spredning, sier Martinsen.

Ingen sjåfører ansatt i Toten-konsernet

Toten Transport-konsernet eier ingen biler selv. De leier inn komplette biler eller trekkere, og i tillegg leier eller leaser de inn rundt 120 traller.

- Vi drifter totalt i konsernet tett oppunder 500 biler i periode med mye aktivitet, men har en base i hverdagen på rundt 350 biler. Disse bilene leier vi inn med sjåfører fra våre samarbeidspartnere. Ingen sjåfører er ansatt i Toten Transport, sier Martinsen.

De som er ansatt i konsernet jobber med administrasjon, økonomi, terminal- og lager, megling, salg og befraktning. Det vil si at alle som jobber med å fylle bilene er ansatt i Toten Transport AS. Tallet er rundt 160 mennesker.

Martinsen understreker at selv om sjåførene ikke er ansatt i selskapet, så fremstår de nærmest som at de er det. De kjører profilerte biler, og er en del av familien. Han berømmer både sjåfører, partnere og ansatte for jobben de har gjort de siste to årene.

- Vi har stått i mange prosesser, og hatt en pandemi. Vi har vært i en omstilling og likevel leverer vi sterke resultater. Det handler om et lagspill, og jeg ser at alle våre medarbeidere tar ansvar for den jobben de skal gjøre. Det er ikke jeg som har gjort jobben, men alle er med på å få dette til, sier Martinsen.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078