Elektrisk reachstacker

I 2021 blir nederlandske Cabooter Group den første brukeren av en elektrisk drevet 45-tonns reachstacker fra Kalmar.

Cabooter Group har fra før fem Kalmar Eco Reachstackers og trekker allerede fordeler av lavere drivstoffkostnader og reduserte utslipp på sine multimodale huber. Om to år vil de være første bruker av Kalmar Electric Reachstacker. Foto: Kalmar
Cabooter Group har fra før fem Kalmar Eco Reachstackers og trekker allerede fordeler av lavere drivstoffkostnader og reduserte utslipp på sine multimodale huber. Om to år vil de være første bruker av Kalmar Electric Reachstacker. Foto: Kalmar
Publisert Oppdatert

Med kunngjøringen om en avtale med Cabooter Group er Kalmar ytterligere ett steg nærmere sitt mål om å ha en elektrisk versjon av hvert produkt i sin portefølje innen 2021. Selskapet har allerede lansert fullelektriske versjoner av sin tomcontainertruck, sin Ottowa terminaltraktor, lette og mellomtunge gaffeltrucker, shuttle- og straddle carriers, AGV-er og havnekraner. Det elektriske tilbudet er utviklet for å hjelpe kundene med å redusere de totale drivstoffkostnadene og overholde strenge utslipps- og støystandarder uten å gå på kompromiss med ytelsen.

Litium-ion

Siden etableringen i 1995 har Cabooter Group vokst til å bli en global logistikkleverandør og en av de ledende operatørene av logistikk-huber i Europa. Selskapet har fra før fem Kalmar Eco Reachstackers og trekker allerede fordeler av lavere drivstoffkostnader og reduserte utslipp på sine multimodale huber i Venlo i Nederland og i Kaldenkirchen i Tyskland.

Den nye Kalmar Electric Reachstacker vil få en løftekapasitet på 45 tonn og ha bli drevet av det Kalmar karakteriserer som avansert litium-ion batteriteknologi.

– Hovedgrunnen for vårt valg av Kalmar Electric Reachstacker er behovet for å redusere støy- og utslippsnivåene som vårt utstyr genererer. Det er spesielt viktig på vår Kaldenkirchen-terminal fordi den ligger i sentrum av byen der det er klart definerte grenser for disse utslippene, sier Hans Cabooter, CEO i Cabooter Group, som legger til at de har som mål å bli bransjeleder innen utslippsreduksjon i samarbeid med Kalmar.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse