TK Utrykning kjører blått

Nå er endelig opplæring for utrykningskjøring med tunge kjøretøy på plass.

Kjør blått!
Kjør blått! Foto: Tormod Magelssen
Sist oppdatert

TUNGBIL I UTRYKNING:

Det er tre år siden tanken om et opplegg for å kurse folk i utrykningskjøring med tungbil ble født.

Da ble Bjørn Johan Haugen, som er daglig leder i Tungbilskolen (et av selskapene i TK Trafikkskole AS) kjent med Tor Halvorsen i Norsk Utrykningsforum.

Sistnevnte har kurset folk i kode 160 utrykningskurs i årevis og har i tillegg en stilling i Moss Interkommunale Brannvesen (MIB). Praten kom inn på reglene rundt disse kursene og det faktum at det egentlig ikke er noe krav om tungbilkompetanse utover å inneha et førerkort klasse C1 eller C .

-For å begynne å kjøre brannbil så må man ha fylt 20 år, hatt førerkort for personbil i to år og gjennomgått et kode 160-kurs. Deretter kan man ta førerkort i klassene C1 eller C. Man behøver med andre ord ikke ha noen erfaring med tunge kjøretøy når man starter i en jobb som brannmann.

Legger vi til at det er 7 – 11 ganger farligere å kjøre utrykning med et tungt kjøretøy kontra en liten bil, så sier det seg selv at det bør gjøres noe, sier Tor Halvorsen, daglig leder i TK Utrykning AS til TransportMagasinet.

Har man førerkort for tunge kjøretøy, og kode 160 fra tidligere, kan vi tilby vedlikeholdskjøring med tungt kjøretøy, sier f.v. Bjørn Johan Haugen, daglig leder i Tungbilskolen, og Tor Halvorsen, daglig leder av TK Utrykning.
Har man førerkort for tunge kjøretøy, og kode 160 fra tidligere, kan vi tilby vedlikeholdskjøring med tungt kjøretøy, sier f.v. Bjørn Johan Haugen, daglig leder i Tungbilskolen, og Tor Halvorsen, daglig leder av TK Utrykning. Foto: Tormod Magelssen

I dag er det høye teoretiske krav for å komme inn på studiene til politi, ambulanse, toll og brann. Det kan bety at mange av de som kommer inn har gode teoretiske evner, men kanskje ikke alltid like gode praktiske evner.

-Brannfolk og ambulansemannskap har ikke alltid like lang erfaring med tungbil. Det er riktignok krav til vedlikeholdstrening, men det foregår stort sett i et lett kjøretøy som man normalt ikke benytter.

- Det vil ikke være tilstrekkelig for å øke forståelsen av kompleksiteten ved utrykningskjøring med tunge kjøretøy, legger Haugen til, og det er her kongstanken til TK Utrykning ligger.

Sammen med Tungbilskolen har TK Utrykning lagt ned et stort arbeid for å utvikle et konsept til utdanning og videreutvikling av sjåfører på tunge kjøretøy.

-Tanken er at man starter med grunnleggende opplæring på klasse C1/C, for deretter å gå videre med opplæring i kode 160. Før man starter i yrket kan man komplettere kunnskapen med utrykningskjøring med tung lastebil. Har man førerkort for tunge kjøretøy, og kode 160 fra tidligere, kan vi tilby vedlikeholdskjøring med tungt kjøretøy, sier Tor Halvorsen.

Hvordan det gikk da undertegnede var med på demokjøring med blålys, kan du lese om i novemberutgaven av TransportMagasinet.

Utrykning sett fra en Volvo FH. Medtrafikantene er flinke og følger med.
Utrykning sett fra en Volvo FH. Medtrafikantene er flinke og følger med. Foto: Tormod Magelssen

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2020, og sist oppdatert 17/11 2020