23948sdkhjf

Norges antagelig første 770S gikk til Bømlo

Og den skal sjefen kjøre selv. Gratulerer Kjell Birkenes!

NYE BILER:

Kjell Birkenes Transport fra Bremnes i Bømlo (ja, det er vestpå) er etter det Tungt erfarer en av de aller første bedrift til å få overlevert og registrert en Scania 770 i Norge.

Vi påtreffer selger Rune Holtan i Holtan Bil på telefon midt i overleveringen. Og det høres ut som om Rune knapt er nedpå gulvet.

- Det er en overlevering litt utover det vanlige da, gliser Holtan over telefonlinjen. – Kjell henter faktisk to biler her i dag, en 650S og 770S-en, så det er stas.

Holtan kan fortelle at Kjell Birkenes og bømlobedriften som bærer hans navn har vært mer eller mindre fast kunde i 20 år nå. Og Birkenes girer opp for tiden, og har skaffet seg en fin liten flåte av seks nye Scaniaer fra Holtan bare i det siste året.

- Jeg må alltid sitte opp og strekke meg litt, for når Kjell ringer, da vet jeg at han skal ha alt fra øverste hylle, forklarer Rune. - Derfor har han da også veldig fornøyde sjåfører. Men akkurat denne 770 skal han visst kjøre selv.

Mye dyrt, synlig og ikke synlig

For de som ikke kjenner Kjell Birkenes, har bedriften hans ganske uvanlig mange bein å stå på. Mye av kjøringen er også temmelig tung kjøring på «trekantsambandet» på sørvestlandet og østlandet. Men også ekspresskjøring nedover kontinentet

- Han bruker bilene fleksibelt mellom forskjellig typer kjøring, så alle har nato-kobling og kraftuttak osv. forklarer Rune. – Det er mye dyrt på disse bilene, både det som kan sees og ikke sees.  Bilene har kanskje ikke lengst kjørelengde, men de trekker tungt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PÅ BILDET OVER: Kjell Birkenes (bak) og minst like entusiastiske Ronni Guner er på vei hjem til vestlandet i hver sine nye bil akkurat nå.

Og hva tenker bileieren selv? Kjell Birkenes påtreffes på telefon i det han har forlatt Drammen, og snakker med smilefjes etter annet hvert ord.

- Ja, hehe, eg pleier no å si kondolerer når andre har kjøpt seg bil. Men denne her er julepresangen til meg selv da. Så jeg gleder meg kjenne på hvor mye trekkraft det er i den med fullastet henger. I første omgang går turen vestover med en tom maskinhenger jeg har kjøpt.

- Fortsatt på prøveskilter?

- Ja, det er satt på kufanger, og her hadde ikke biltilsynet i Drammen time før slutten av uken. Så det får vi gjort i Haugesund om et par dager. I morgen skal vil til Stord å få reklamen på. Svart er vår farge nå på alle de nye bilene.

- Men denne skal du kjøre selv?

- Ja, det blir min. Må være litt forskjell på sjef og sjåfør. Å ha 770 som sjåførbil blir å sende feil signaler? Selv om prisforskjellen mellom 650 og 770 faktisk ikke er så hakkende gale. Så bilen kommer til å gå som altmulig-bil. Blir mye mellom Karmøy og Bømlo med sidelaster. Så har vi kjøring med fiskeslo med tank. Og det blir nok noen ekspressturar sørover på kontinentet for Wärtsila.

- Dere har vokst på i biler i det siste?

- Ja. Jeg prøver å holde igjen. Men vi er ti biler nå, mest nytt materiell. Den eldste er en 730 fra 2015. Og det har nå blir mest Scania etter hvert. Vi sjåfører er jo en gjeng med kompiser som stort sett liker det samme. Men den aller viktigste årsaken er helt klart Scania-verkstedet i Haugesund. De har i alle år gitt suveren service.

- Men tilbake til det minst viktige som likevel er veldig viktig – trekkraften???

- Ja. Nå er kanskje ikke det så smart med tanke på dieseløkonomi kan du si, men jeg har et referansepunkt ved utgangen av Bømlafjordtunnelen. Der går 650 med fullt lass ganske lett i over 50 km/t. Jeg har jo forventning til å øke rundt 10 km/t da…

- Helt til slutt, hvor viktig var det å få den første 770en?

- Ikke viktig i det hele tatt, egentlig. Til å begynne med var det visst ikke aktuelt å få levert noe bil før februar eller mars.

- Meeen?

- Så ringte de da, og sa at det var en mulighet dersom jeg ikke måtte bygge om for ekstra stor adbluetank og sånn. Og du vet hvordan det er. Når muligheten er der, og du først har bestemt deg, da blir det jo litt viktig likevel.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097