23948sdkhjf

Driftskontrakt: Hevder de skal kutte utrolige 85 prosent utslipp

Presis Vegdrift har satt seg fore å redusere CO2-utslippene med opptil 85 prosent når de nå går i gang med å drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres for Statens vegvesen.

Den 1. september startet åtte områder over hele landet nye driftskontrakter. En av disse gikk til Presis Vegdrift for området Hallingdal og Valdres.

Der har entreprenøren tenkt å kutte intet mindre enn 85 prosent av utslippene i kontrakten, som er godt under kravet Statens vegvesen satt. De går blant annet over til biodrivstoff og elektrisitet på kjøretøy og maskiner. I tillegg skal mye av det som er avfall i dag gjenbrukes, som brøytestikker, skiltplater, stolper, rekkverk, asfalt og strøgrus.

Glad minister

Statens vegvesen har sørget for at kontraktene har strengere miljøkrav enn tidligere. Utslippsreduksjon var for første gang en del av kriteriene for å tildele driftskontrakt, og det gjaldt kontrakten for Hallingdal og Valdres.

– Norge skal kutte i klimautslippene. Derfor er det svært gledelig at den nye entreprenøren Presis Vegdrift, som skal drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres, har et mål om å kutte utslippene med 85 prosent. Det viser at bransjen er klar for framtiden, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Han mener Statens vegvesen bruker sin rolle som offentlig myndighet på en god måte og setter tydelige miljøkrav, som bransjen følger opp.

– Det bidrar til omstilling for en mer bærekraftig framtid, sier Hareide.

Første ut

Kontrakten for å drifte og vedlikeholde riksveiene i Hallingdal og Valdres er den første med så stor vekt på CO2-fotavtrykket.

– Dette er en innovativ anskaffelse, der entreprenøren leverer god bærekraft. Det som er positivt for CO2-avtrykket er også god økonomi for samfunnet, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hun mener Hallingdal- og Valdreskontrakten viser at entreprenørene responderer godt på klimakrav. Reduksjon i klimaavtrykket talte 20 prosent ved tildelingen. Dette viste seg å være nok til at entreprenørene gjorde en stor jobb for å finne løsninger med god logistikk, gjenbruk og miljøvennlig drivstoff.

– Jeg ser en bransje som er motivert for å drifte mer klimavennlig, sier Hovland.

Ikke dyrere

Presis Vegdrift vant riksveiskontrakten i fem år med opsjon på ytterligere tre år. Strekningen er 517 km og kontraktsverdien er 340 millioner kroner.

– Riksveisdriften i Hallingdal og Valdres er et eksempel på hva vi kan oppnå i godt samarbeid med leverandørene, sier Bjørn Laksforsmo, direktør for divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Han understreker at et skifte mot mer miljøvennlig drift ikke nødvendigvis betyr dyrere kontrakter.

– Det ligger store muligheter for omstilling i kontrakter med lang varighet, slik at entreprenørene kan gjøre investeringer i mer moderne utstyr, mener Laksforsmo.

1. september er oppstartsdato for i alt åtte nye driftskontrakter for riksveger i regi av Statens vegvesen:

Oslo - Gardermoen: 452 km - Vaktmesterkompaniet 705 mill kroner
Hallingdal og Valdres: 517 km - Presis vegdrift 340 mill kroner 
Bergen: 347 km - Mesta 492 mill kr
Sunnfjord: 403 km - Mesta 249 mill kr
Haugesund: 516 km - Mesta 516 mill kr 
Steinkjer: 311 km - Veidekke Industri 237 mill kr
Midtre Hålogaland:390 km - Presis vegdrift 418 mill kr
Vest-Finnmark: 548 km - Presis vegdrift 440 mill kr

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.143