23948sdkhjf

Entreprenørene tenker traktor: - Helt klart en trend

Flere ser mulighetene med traktor, særlig entreprenørene.

At John Deere har slått såpass godt fra seg på traktorstatistikken det siste året, er det nok flere årsaker til, men kategorisjef vei og anlegg, Ole-Johnny Jenssen i Felleskjøpet, ser ikke bort i fra at god lagerbeholdning og leveringsdyktighet har spilt en rolle. Deres 40 servicepunkter i Norge har registrert 516 nye John Deere på traktorstatistikken om man regner fra januar til og med oktober.

Anlegg og landbruk

Jenssen startet i Felleskjøpet i april 2021 etter formidable 28 år i Hesselberg Maskin hvor han blant annet jobbet som teknisk sjef, med ettermarked og som KAM.

Les også: Verdenspremiere på Kløfta

Felleskjøpet har bestemt seg, de skal satse mot entreprenørbransjen og inn kom Jenssen med tung anleggserfaring, i tillegg så er han født og oppvokst på gård.

- Her får jeg jo litt av begge deler, en fin mulighet, kommenterer han.


Bilde over: John Deere 7R 350 er blitt kåret til årets traktor. Her stilt ut på Agroteknikk 2021. Foto: Fredrik Saugstad

Entreprenørtraktoren

I krysningspunktet mellom landbruk og anlegg kommer entreprenørtraktoren inn. For John Deere er det 6-serien som gjelder og segmentet entreprenørtraktor starter ofte med størrelsen 655R. Om man skal kjøre med 20-tonns henger må du opp på 7R-serien.

- Alt går på vekter, motorstørrelse og reglement. De som går med tunge store freser krever stor motorkapasitet, men de som kjører vinterdrift i byen, kan med fordel ha litt mindre traktorer.

Spekteret blir derfor relativt stort og han bruker like mye tid på utstyr, for eksempel Tokvam-produkter og Tor-hengere som traktorene.

Flere ser mulighetene

Han har merket en liten endring de siste årene. Det blir flere traktorer i markedet, kanskje entreprenører som ikke har hatt det tidligere ser at den er veldig fleksibel og setter det inn i maskinparken. 

Bilde over: John Deere-lineup fra Agroteknikk 2021. Foto: Fredrik Saugstad

- Det har nok sikkert mye å si at kapasitet, transmisjon og kraft har blitt bedre i forhold til massekjøring, selv om den ikke er noen konkurrent mot lastebil, som er et helt annet segment.

- Det er sikkert flere årsaker, men det er helt klart en trend, avslutter Jenssen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094