23948sdkhjf

Combilift med sømløs styring: Beveger seg rundt som en hovercraft

Combi-MR4 Dynamic 360 er en ny 4-hjuls elektrisk drevet fireveistruck, utstyrt med Combilifts nye patenterte styresystem muliggjør en helt sømløs retningsendring av trucken under kjøring.

Helt siden Combilift lanserte sin første C4000-modell i 1998 har fireveisegenskapene stått sentralt; kjøring forover, bakover og til begge sider. På Combi-MR4 kan de to drivhjulene svinges 360 grader ved hjelp av en joystick.

C-serien til den irske truckprodusenten er kjent for å kombinere egenskapene til både en sidelaster, en fireveistruck og en motvektstruck. De fleste modellene har tre drivhjul: ett stort bak som også kan vris for å endre hovedkjøreretning, mens de to drivhjulene for enden av hver plattform står for selve styringen.

Patentert styresystem

I 2017 ble Combi-MR lansert, en 2,5-tonns variant av C-serien som var produsentens første med fire hjul. På den står ett av de bakre for både drift og sving, mens de tre øvrige svinger passivt rundt omtrent som hjulene på en handlevogn. Det medførte at trucken også kunne kjøre diagonalt slik mange mindre og konvensjonelle fireveis skyvemasttrucker lenge har kunnet gjøre. Combi-MR ble også lansert i en 3-tonns utgave med drift og sving på begge bakhjulene.

Den nye Combi-MR4 Dynamic 360 er en videreutvikling av sistnevnte og er utstyrt med det egenutviklede og patenterte styresystemet Dynamic 360°. Ifølge Combilift kan truckførerne manipulere truckens posisjonering og orientering uten å måtte stoppe og endre kjøremodus. Selv om trucken styres gjennom en kombinasjon av ratt og joystick hevder produsenten at den både skal være intuitiv og så enkel at truckførerne mestrer det etter få minutter. Og skulle man være i tvil viser et display både hvilken vei styrehjulene peker og hvilken retning trucken beveger seg.

Martin McVicar, daglig leder i Combilift, beskriver truckens bevegelser med at den nærmest svever over lagergulvet som om det var en hovercraft.

Selv om trucken styres gjennom en kombinasjon av ratt og joystick hevder produsenten at den både skal være intuitiv og så enkel at truckførerne mestrer det etter få minutter. Foto: Combilift

Foreløpig opp til 4,5 tonn

Combi-MR4 er foreløpig tilgjengelig i to modeller med løftekapasitet opp til 3 og 4,5 tonn kan operere i ganger ned i 2.265 mm bredde. Løftehøyden er oppgitt til 4 meter, med 5,5 meter som opsjon på den minste.

4,5-tonneren er bygget på chassiset til C-seriens 8-tonner og Combilift opplyser at serien snart vil bli utvidet, i første omgang med en modell på rundt 6 tonns løftekapasitet. Det patenterte styresystemet vil også bli tatt i bruk på produsentens øvrige firehjulsmodeller.

Combi-MR4 tilbys ikke med Li-ionbatterier og blir levert med et 80 volts konvensjonelt bly-/syrebatteri på 775 Ah. Jørund Woll, daglig leder hos den norske importøren Materialhåndtering AS, forklarer det med at Li-Ionbatteriene fortsatt er svært kostbare. Han legger imidlertid til at Combilift tilbyr ladere som gir effektiv pauselading.

Retro: Combilift topper serien med ny 4-veis 25-tonner

Lavere plattform gir bedre reolutnyttelse

Én av gevinstene ved å flytte drivhjulene bak på trucken er at de passive forhjulene er blitt vesentlig mindre. Som et resultat av det er plattformhøyden til 3-tonneren bare på 380 mm. Det er hele 150 mm lavere enn på en tilsvarende C-serie og resulterer i at høyden på gods som lagres i nederste nivå i reoler kan økes slik at man får maksimert denne lagringsplassen. På 4,5-tonneren er plattformhøyden 420 mm og også dette er betydelig lavere enn på en C-serie med tilnærmet samme løftekapasitet.

Verdsetter allhjulsdrift i Norge

Som en av de første brukerne i verden tok Hasås Sag på Kodal i gamle Vestfold fylke i bruk en Combilift i 1999. Opp gjennom årene har Jørund Woll og Materialhåndtering innarbeidet Combilifts C-serie til nærmest å ha blitt en standardmaskin for norske trelasthandlere og for virksomheter som håndterer rør og annet langgods.

Woll opplyser at nye Combi-MR4 er et naturlig supplement i Combilifts allerede svært brede produktportefølje, men tror likevel den ikke vil få noen stor norsk utbredelse. Årsaken til det er at den først og fremst er beregnet for innendørs kjøring. Her i landet benyttes de fleste maskinene også utendørs og da er det naturligvis en stor fordel at 3-hjulingene har allhjulsdrift. Jørund Woll har i skrivende stund ikke bestemt seg for om han skal ta inn en demomaskin til Norge, men den nye trucken vil uansett kunne sees på den store internasjonale logistikkutstillingen LogiMAT som avholdes i Stuttgart fra 31. mai til 2. juni.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094