Verdens største AutoStore-anlegg blir raskere

Som de første i verden har svenske Boozt tatt i bruk de nye Black Line robotene fra AutoStore.

På det toppmoderne lageret i Ängelholm, er de nye AutoStore Black Line-robotene fra Element Logic nå oppe og kjører, som de første i verden. Foto: Element Logic.
På det toppmoderne lageret i Ängelholm, er de nye AutoStore Black Line-robotene fra Element Logic nå oppe og kjører, som de første i verden. Foto: Element Logic.
Publisert Oppdatert

Boozt er et raskt voksende teknologiselskap som selger mote på nettet. I 2011 hadde Boozt et 2000 kvadratmeter manuelt lager. I dag har de det største AutoStore-anlegget i verden og tar i bruk den nyeste teknologien.

Boozt hadde en nettoomsetning på 2,8 milliarder svenske kroner i 2018. Lageret deres i Ängelholm er det største AutoStore-anlegget i verden, men de utvider fortsatt. Når det nåværende lageret er fullt utnyttet, vil det huse hele 500.000 kasser og 500 AutoStore roboter.

– Black Line har mange fordeler, for eksempel hastighet, pålitelighet og smarte batteriløsninger. Det handler om kostnad per transaksjon. Vi er stolte og glade for å kunne ta vårt engasjement for automatisering og utvikling til neste nivå sammen med Element Logic og AutoStore, sier Niels Hemmingsen, Chief Operating Officer i Boozt.

– Vi er stolte og glade for å kunne ta vårt engasjement for automatisering og utvikling til neste nivå sammen med Element Logic og AutoStore, sier Niels Hemmingsen (t.h.), Chief Operating Officer i Boozt. Her sammen med Håvard Hallås, Chief Sales Officer i Element Logic.
– Vi er stolte og glade for å kunne ta vårt engasjement for automatisering og utvikling til neste nivå sammen med Element Logic og AutoStore, sier Niels Hemmingsen (t.h.), Chief Operating Officer i Boozt. Her sammen med Håvard Hallås, Chief Sales Officer i Element Logic. Foto: Element Logic

Hever standarden på automatisering

– Boozt har stadig presset oss til å heve standarden for det som er mulig. Begrensningene vi så for to år siden gjelder ikke lenger. Element Logic og teknologien forbedrer seg stadig, sier Håvard Hallås, Chief Sales Officer i Element Logic.

Når e-handel vokser, øker også etterspørselen etter raske leveranser. Kunder forventer i økende grad at kjøpet deres leveres "umiddelbart". Element Logic fokuserer på å optimalisere og levere lønnsomme lagerløsninger for kundene. Boozt har hatt 99,7% oppetid og jevn plukking – også i utvidelsesfaser. Ni av ti Boozt-leveranser når kunden innen én dag etter bestilling. Teknologien fra AutoStore har generert både hastighet til marked og produktivitetsgevinster.

– Ved bruk av den nye teknologien til Black Line er potensialet stort for økt effektivitet. Med Black Lines nye batteriløsning, passer den godt blant annet til de med døgnåpen produksjon. Dette kommer virkelig til å gi resultater under sesongtopper som for eksempel Black Friday og andre høytider, avslutter Hallås.

Abonner på dine egen utgave av Logistikk & Ledelse