Stavangers nye luksus-terminal

Å følge utviklingen av Posten Brings nye terminalnettverk er nesten like spennende som å ha en adventskalender stående på pulten. I sommer ble luke 15 åpnet.

Den nye terminalen er etablert i Vagle Næringspark som ligger øst for Ganddal godsterminal og sør for Stokkelandsvatnet. Arkitekt for anlegget er Astrup og Hellern, mens Leif Grimsrud har vært grunnentreprenør. Foto: Posten
Den nye terminalen er etablert i Vagle Næringspark som ligger øst for Ganddal godsterminal og sør for Stokkelandsvatnet. Arkitekt for anlegget er Astrup og Hellern, mens Leif Grimsrud har vært grunnentreprenør. Foto: Posten
Publisert

Det er temmelig mange milliarder Posten Norge har pøst, og fortsatt pøser, inn i sitt nye nettverk av terminaler i Norge.

Terminalen på Vagle ble åpnet med pomp og prakt i begynnelsen av juni, og er altså nummer 15 av 18 slike anlegg rundt i Norge. Faste lesere vil sikkert også huske presentasjonen av «Perlen i Stokke» fra desember i fjor.

Totalt utgjør alle disse anleggene en unik infrastruktur for Posten Bring – og er etter alt å dømme helt avgjørende for logistikkselskapets fremtid i det som rent økonomisk er en av de tøffeste bransjene å konkurrere i både Norge og Europa.

Tansø er sjef for nærmere 350 mennesker som jobber tilknyttet logistikksenteret. Sammen skal de sørge for at rundt fire millioner pakker og nesten 100000 tonn gods går silkemykt gjennom logistikksenteret årlig.
Tansø er sjef for nærmere 350 mennesker som jobber tilknyttet logistikksenteret. Sammen skal de sørge for at rundt fire millioner pakker og nesten 100000 tonn gods går silkemykt gjennom logistikksenteret årlig. Foto: Frode Tellevik

Når det er sagt, er det heller ingen tvil om at det ute i Norges tyngre logistikkmiljøer finnes en solid dose misunnelse og irritasjon over satsingen til Posten Bring på infrastruktur. For ingen private aktører kommer til å være i stand til å matche statseide Posten Bring på dette området – ikke nå, og definitivt ikke når de 3 siste av de 18 brikkene faller på plass innen 2021.

Pakkemaskinen i den andre enden av banen på bildet her skal sortere 4 millioner pakker i året og ble tatt i bruk 27. mai. Pakkene skal til trivelige steder som Sola og Jørpeland. Foto: Frode Tellevik
Pakkemaskinen i den andre enden av banen på bildet her skal sortere 4 millioner pakker i året og ble tatt i bruk 27. mai. Pakkene skal til trivelige steder som Sola og Jørpeland. Foto: Frode Tellevik

350 mennesker tilknyttet

Men akkurat den delen av problemstillingen skal vi la ligge nå i gledens stund i Vagle næringspark i Sandnes, snaut 20 km sør for Stavanger.

For det som også er helt sikkert når vi snakker om store penger, er at mange små og store, lokale og globale, private næringsdrivende også har nytt godt av milliardene som er spyttet inn i terminalene.

Terminalsjef Siri Tansø skuer ut over sitt nye domene, som ved bildetagning fortsatt er under rolig innkjøring. Nede på gulvet virker for øvrig pakkehallen enorm og uoversiktlig, men noen raske klyv opp på mesaninen gir utsikt til struktur og logikk. Prinsippet er kort sagt at internlogistikken gjøres så kortreist og sømløs som mulig.
Terminalsjef Siri Tansø skuer ut over sitt nye domene, som ved bildetagning fortsatt er under rolig innkjøring. Nede på gulvet virker for øvrig pakkehallen enorm og uoversiktlig, men noen raske klyv opp på mesaninen gir utsikt til struktur og logikk. Prinsippet er kort sagt at internlogistikken gjøres så kortreist og sømløs som mulig. Foto: Frode Tellevik

Og her på Vagle – terminalen heter formelt Logistikksenter Stavanger – er altså Siri Tansø terminalsjef. Og hun har sannelig fått sjefet seg til en rosa refleks-vest når vår mann Frode Tellevik er på plass for fotografering et par uker før formell åpning.

Når vi snakker om sjefing: Tansø skal holde styr på nærmere 350 mennesker som jobber tilknyttet logistikksenteret. Og sammen skal de sørge for at rundt fire millioner pakker og nesten 100000 tonn gods går silkemykt gjennom logistikksenteret årlig.

Vi er vel mange som fortsatt synes at noe av det morsomste på en terminal er trucker. På Vagle er det Toyota som har levert stabletrucker og ledetrucker både til intern bruk og bruk på biler. Det lure smilet hos operatøren til høyre antyder at han er enig med skribenten.
Vi er vel mange som fortsatt synes at noe av det morsomste på en terminal er trucker. På Vagle er det Toyota som har levert stabletrucker og ledetrucker både til intern bruk og bruk på biler. Det lure smilet hos operatøren til høyre antyder at han er enig med skribenten. Foto: Frode Tellevik

Toget er viktig

Det sier seg selv at nærhet til jernbanen er et pre for logistikksenteret. Det er er også et tema terminalsjef Tansø er levende opptatt av.

Om vi ikke tar feil, er det Drangsdalen som er den store proppen på jernbanen mellom Oslo og Stavanger i dag. Stigningen fører til at godstogene ikke kan ta med seg mer enn de gjør i dag.

Og hvor godset kommer og går hen? Til og fra hele verden – til og fra Stavangerregionen. En region med industri og næringsliv som definitivt setter spor etter seg også utenfor Norges land. Vi kan ved selvsyn observere paller på paller med reklame fra Ålgård trykkeri, som etter det vi skjønner er i ferd med å bli blant de største og mest moderne i Europa.

Og på inngående er det artig å se at drivhussesongen har startet for fulle mugger. Drivhusutstyr til både privat og proffe tomatdyrkere står plastet og stablet.

Når vi er i det private hjørnet, ramler vi over alt fra vaskemaskiner til sofaer som åpenbart ikke skal innom flere stopp på veien til kundenes hjem. Home delivery-avdelingen har mer enn nok å ta seg til, og kjører med to mann på bilen. Det siste er forståelig, for å bære en sofa alene er ikke særlig morsomt.

En terminal skal ikke være lager, samme hvor effektiv terminalen er, klarer den seg ikke uten reoler. Det er velkjente Lager & Industrisystemer (LIS) som står bak disse på Vagle. Foto: Frode Tellevik
En terminal skal ikke være lager, samme hvor effektiv terminalen er, klarer den seg ikke uten reoler. Det er velkjente Lager & Industrisystemer (LIS) som står bak disse på Vagle. Foto: Frode Tellevik

Tansø fortsetter runden gjennom og rundt terminalen i energisk tempo (vår mann fotografen regner seg frem til at det faktisk er en hel kilometer bare å gå rundt en gang!), og på kjørekontoret snubler vi over en aldri så liten artighet. Det gamle posthuset i Stavanger var i 1975 så stygt, mente folk, at man gikk for riving. Men en modell av dette huset , hvis arkitektur vi i dag kanskje betrakter litt anderledes enn den gang, ble faktisk funnet i forbindelse med flyttingen. Modellen, som var sliten og skadet ble sendt til oppussing. Nå står den inne i et glassmonter, som fungerer som bord i sittegruppen på kjørekontoret.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk & Ledelse nr 5 2019

Home-delivery er en sektor alle venter skal vokse ganske dramatisk. Gutta på Vagle blir neppe arbeidsledige med det først. Og det er trivelig å kjøre to sammen. Foto: Frode Tellevik
Home-delivery er en sektor alle venter skal vokse ganske dramatisk. Gutta på Vagle blir neppe arbeidsledige med det først. Og det er trivelig å kjøre to sammen. Foto: Frode Tellevik