Usunn konkurranse bidro til full stans

"Cargolink arbeidet under svært krevende konkurranseforhold. Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse".

Cargolink ble etablert i 2008, og har vært en pionervirksomhet for privat godstransport på norsk jernbane. Nå har styret besluttet å avvikle selskapet.
Cargolink ble etablert i 2008, og har vært en pionervirksomhet for privat godstransport på norsk jernbane. Nå har styret besluttet å avvikle selskapet. Foto: Cargolink
Sist oppdatert

Det skriver styreleder Lars Olsen og administrerende direktør Kjell Owrehagen i Cargolink i et brev til kundene etter at styret i selskapet torsdag 11. februar besluttet å avvikle det privateide jernbaneselskapet.

NHO Transport og Logistikk var raskt ute og kommenterte at det er beklagelig at Cargolink legger ned virksomheten.

Også trafikk- og markedsdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket synes det er trist at CargoLink har sett seg nødt til å gå til dette skrittet.

– Det har vist seg viktig for jernbanen at det finnes konkurranse i markedet for godstransport på skinner, men markedet er krevende og svært konkurranseutsatt, – ikke minst fra veisektoren. Det har gjort at godstogselskapene har slitt og sliter med lav lønnsomhet, uttaler han på Jernbaneverkets hjemmesider.

 

Pioner

Cargolink ble etablert i 2008, og har vært en pionervirksomhet for privat godstransport på norsk jernbane. Selskapet startet opp sine intermodale transporter i 2009, og har på få år bygget en produksjon som tilsvarer 200 vogntog daglig. Det var mulig takket være dyktige medarbeidere, kundeorientering og et marked som ønsket miljøvennlige løsninger, opplyser Olsen og Owrehagen.

 

Krevende konkurranseforhold

"Samtidig har Cargolink arbeidet under svært krevende konkurranseforhold. Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse. Vi har hatt statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen og har opplevd flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene. En særlig utfordring har vært den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet. Jernbanetilsynets tilnærming har påført Cargolink millioner av kroner i kostnader til juridisk bistand og annen konsulentbistand. Enda viktigere er selvsagt de stadige og etter vår vurdering grunnløse truslene om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene, som skaper en fullstendig uforutsigbar situasjon for selskapet, dets ansatte og kundene. Cargolink står på nytt oppe i en slik akutt situasjon, og konklusjonen er at man ikke kan drive videre under slike forhold. De 70 ansatte som berøres av nedleggelsen er varslet om dette, og vi er i dialog med våre kunder og andre interessenter", skriver Olsen og Owrehagen i brevet.

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2016, og sist oppdatert 06/04 2017