23948sdkhjf

Lastebilveteraner på fjell-tur

Gjengen i HOB veteranklubb ligger ikke på latsiden. I sommer dro de på fjelltur med tre flotte veteranlastebiler. Slikt blir det et hyggelig reisebrev av.

På Kyrksæterøra ligger et gammelt skipsverft som i dag huser Øra Produkter. Det er et firma med drygt 20 ansatte som server industrien i Midt Norge med Wacker Holla (tidl. Holla Smelteverk) som en av de største oppdragsgivere.

Inne på området ligger også en garasje som huser mange gamle lastebiler og hengere som tilhører tre karer med forskjellige forbindelser til Hemne Orkladal Billag (eller «billaget» som det ble kalt) på Kyrksæterøra.

Ildsjeler

Terje Melvold er daglig leder i Øra Produkter og den som kan det meste og lager alt det som ikke finnes i handelen lenger av deler og utstyr. Hans far Torgeir Melvold kjørte både buss og langtransport i HOB.

Tor Fredrik Melvold er duracellkaninen som fungerer som en motor i gjengen. Han kjører i dag tippbil i Melvold Transport og fungerer som pådriver og minner stadig om at «det gjør sæ itj sjøl..!»

Han må ha arvet energien fra sin far Bernt Kristian Melvold som kjørte langtransport i mange år i HOB i tillegg til et glødende engasjement for sjåførers rettigheter som han jobbet hardt for gjennom sin innsats i TIA og også i tospann med Geir Hovig i radioprogrammet Kveldskjør på NRK.

Dag Rune Bergheim «flyttet inn» på billaget i 1973 da hans far begynte der som trafikksjef. Han ble den «evigmasende» gutten som alltid påsto han hadde fri fra skolen så han heller kunne sitte på en av firmaets F88/F89 på godsruten til Trondheim.

Dag Rune begynte selv å kjøre i HOB i 1989 og jobbet der til 2005. Så der er noe av koblingen og interessen de har for historien til HOB. I dag har de seks biler og mange hengere (noen ferdige og noen under restaurering).

Drømmen

Drømmen og planene har de hatt lenge, men tiden har liksom ikke strukket til i all jobbingen med gamle biler og hengere, i tillegg til de daglige gjøremål med jobb og familie/venner.

Men lysten på en tur innom både Trollstigen og Geiranger med veteranlastebil lå der og gnaget. Og denne sommeren så det ut til å klaffe. Dag Rune skulle feire 50-årsdag på hytta si på Nordmøre og da ble de enige om å stille med lastebilene, for kanskje å ta en tur sammen etterpå.

Søndag var det planleggingsmøte over globusen og målet var å komme seg til Stryn første dagen. Avgang fra Tingvoll kl. 09:30 og reiseruta gikk inn til Sunndalsøra og videre til Eidsvågen hvor Rv62 ble forlatt til fordel for Rv660 mot Eresfjord og Vistdalsheia. Dette er en fin sommervei og en fordel er også at man kommer seg fergefritt til Åndalsnes.

Vannfylling

På Åndalsnes ble første pause tatt og F88`n fikk seg både en dieselskvett og litt vann på radiatoren da sjåføren plutselig husket at det ikke var etterfylt etter bytte av temperaturgiver. Og det er vel tungt nok opp Trollstigen for en 47 åring fra Gøteborg fra før om ikke han i tillegg skulle klatre opp uten nok vann på anlegget?

Bilene vakte stor oppsikt der de tråklet seg opp hårnålsvingene i Trollstigen og det kom tomler opp fra alle sammen som ikke var opptatt av å putte dem i ørene for dempe brummingen.

For lyd syns nemlig alle med HOB-biler er tøfft. På tur opp sto det mannskaper fra Mesta som hadde radiokontakt med hverandre så trafikkflyten var makalaus takket være flott innsats fra disse karene/damene!

På toppen ble det en sightseeing ned til utsiktsrampen for sjåførene før turen gikk videre over fjellet og ned mot Valldal og Linge. Fra Linge gikk turen over fjorden til Eidsdal med M/F Aukra og som vanlig på plasser man stopper med gamle biler kommer man i snakk med folk som er nysgjerrige og hyggelige. Her var det intet unntak og fergeturen gikk fort i hyggelig selskap.

I Eidsdal var det tid for litt bunkring av grillmat og kald drikke til kveldens grilling på bålpanna. Er det ett ord som går igjen når disse gutta er på tur er det trivsel!

Sinke i F88

På tur ned mot Geiranger måtte to blad Melvold finne seg i å ligge bak han sinken i en gammel F88, som ikke hadde tatt seg bryet med å koble til motorbremsen før turen.

Så der lå 88´n fremst i køa i fjerde gir med lav splitt... og da går det ikke fort. Tålmodige karer disse Scania-sjåførene. I Geiranger lå det to cruiseskip så en stopp der ble raskt kansellert. HOB-gjengen lada på og tok fatt på klatringen opp fra fjorden og mer eller mindre rett opp steinura mot Dalsnibba.

Selve svippen innom utsiktspunktet på toppen ble droppet da det begynte å romle merkbart i tomme sjåførmager. Her ble det prioritert å komme til Stryn før sulten ga seg og de risikerte og gå glipp av et måltid. Likevel gikk turen ned til Grotli for så å svinge inn på gamle strynefjellsveien ned mot Videseter. En kjempefin tur på smal gammel grusvei og nesten null møtende trafikk.

I det bilene kom ned fra fjellet og nådde Hjelletunnellen kom dagens første vanndråper/yr, nok til at luftpusserene på 88´n måtte finjusteres igjen.

Følget siktet seg inn på tomta til Thor Tenden Transport etter tips fra en av firmaets trivelige sjåfører. Og hvilken gjestfrihet som møtte dem der finnes det knapt superlativer som beskriver!

Rolf Tenden selv var i England og fikk ikke kommet og hilst på men sjåfør Inge Vik var tilstede og tilbød både kaffe i kantina, toalett og dusj, og tilgjengelig strøm til karene så de fikk kjøleskap og diverse opp og gå. Makalaus gjestfrihet man ikke finner mange plasser!

Frokost i skapet

Det ble koselig grilling i fjæra og kald drikke, mens dagens opplevelser ble gjennomgått... og enighet om at til tider overdreven impulsivitet er utrolig flott!

Det var også flott å få beundre veteranene til Tenden Transport med en utrolig flott 141LBS som prikken over i´en. Det vanket til og med storfint besøk da Lars Even Stokke kom innom med sin nyervervede NB88 som han akkurat hadde kjøpt og hentet i Suldal.

På straken på tur hjem tok han seg tid til å hilse på HOB-gjengen og det ble avtalt videre tullprat på årets Syltemartnad i slutten av august.

12 timer med svinger og bakker opp og ned tar på gamle skrotter så kvelden ble etterhvert avsluttet med plan om frokost kl 08:00 for planlegging av neste dags etappe.

Tirsdags morgen ble frokosten inntatt i skapet på 142´n med utsikt over Stryn. Planer om hjemturen blir lagt og valget faller på ruta via Hellesylt og Stranda.

Måtte svinge innom Hellesylt for en liten fotostopp på steinbrua i sentrum. Traff på hyggelige bilfolk der også og praten gikk lett. Turen til Stranda har jo blitt «to tuneller og vekk me´n» etter at nyveien er ferdig mellom Hellesylt og Stranda.

Gondolferd

Fremme på Strandafjellet parkerte tre stk HOB-biler på bussparkeringa på skitrekket og tre sultne sjåfører ruslet opp i billettluka og ba om tur-retur billett og helst «glasplass» i gondolen.

«Alt det var med i prisen», kunne damen fortelle. Fantastisk god mat oppe på fjellet og en enestående utsikt gjorde denne stoppen makalaus. Turen videre gikk inn til Sykkylven og nok en fergetur der billettøren bare flirte når sjåføren på 88´n ville betale for en lastebil.

«Dere har to lastebiler og en Volvo» kunne han opplyse, til stor forlystelse for de to humorklumpene i Scania.

Ålesund ble droppet i dag på grunn av at sunnmøringene ikke klarte å stille med oppholdsvær så turen gikk til Scania`s anlegg på Digernes der det ble bydd frem både kaffe og is, selv om de egentlig var på tur hjem da kortesjen kom innom.

Og når gamle sjåførkollegaer i tillegg kom innom for en prat ble det en veldig hyggelig stopp før turen gikk videre til Molde og
videre på E39 hjemover til Trøndelag.

Tusen takk til alle tålmodige i trafikken, takk til alle som vinket og delte bilder på sosiale medier, takk til Tenden Transport, takk til gode gamle biler som går uten noen feilslag på all verdens krøtterstier. Vi håper å treffe mange av dere ved neste korsvei!

SKAFF DEG ABONNEMENT PÅ VETERANLASTEBILEN HER!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094