23948sdkhjf

Kjøre- og hviletid og rettsprinsipper – modul 2 av 140 timer YSK med Fartskriver er bestått

YSK-STUDIET OG VIRKELIGHETEN: Endelig fredag og Mesternes mester - og modul 2 er i boks etter egenstudier, tester og innleveringsoppgaver.

På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK

Altså, jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn. Men første hindere er:

  • Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
  • Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
  • Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.

Link til samleside her

Gjennomføring av Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer fordelt på fem moduler/uker og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen

Førerkortet på C og CE er som sagt en ting. Sjåførkompetansen er noe mye mer. Modul 2 av YSKen er gjort som nettstudie.

Hvordan det gikk? Jeg må si jeg savner fellesskapet fra den ekte fysiske skolebenken, men er evig takknemlig for nettstudiets fleksbilitet. Og jeg tipper det ikke er mange som kjenner meg som på forhånd hadde trodd jeg skulle stå opp grytidlig før vanlig jobb og lese pensum og levere oppgaver (smiley).  

Men denne uken har pensum fortsatt å tangere med dagjobben min bra - selv om jeg ikke har kjørt en meter storbil.

Gebyrbonanza

Det mest spektakulære er kanskje saken vi har lagt ut før i dag om Hagens Transport i retten mot dobbeltgebyr for brudd på kjøre- og hviletid.

Dette er rett og slett en "fillesak" som har blitt til en prinsippsak av dimensjoner i rettsvesenet.

Kortversjonen er: Sjåfør har i kontroll blitt ilagt gebyr på kroner 1000,-. Sjåfør har erkjent feil og akseptert gebyr. Men også arbeidsgiver har da, som rutinen er, fått gebyr på det dobbelte, og de vil ikke godta.

Argumentet fra arbeidsgiver er at de har gjort alt riktig, og mener da det er dobbelstraff og urimelig å blir straffet for at sjåføren likevel gjør en feil.

Gebyr på samlet 3000 kroner har deretter blitt til en rettsmarathon av de sjeldne. Saken har vært i tingrett, lagmannsrett og høyesterett og tilbake i lagmannsretten.

Og nå i fjerde rettsavgjørelse står fortsatt kjennelse om at arbeidsgiver skal betale (med saksomkostninger som har vokst til 45.000 kroner).

Ikke fordi de har gjort noe galt, det medgir retten, men fordi det er en del av pakken med å ha ansatte sjåfører og det regelverket som foreligger.

"Formålet bak regelverket, og ikke minst den preventive effekten av en konsekvent håndhevelse overfor både sjåfør og foretak i disse sakene, taler med tyngde for at både sjåfør og foretak ilegges gebyr», skriver retten i sin begrunnelse.

Les hele saken her (for abonnenter). 

Det interessante er kanskje aller mest at denne saken ikke er unik. I desember ble et overlastgebyr på 95.000 kroner kjent ugyldig av Søndre Østfold tingrett. Også denne saken handlet om et brudd begått av sjåføren der gebyret gikk til foretaket. I dette tilfellet hadde sjåføren glemt å senke en aksel.

Denne saken har Statens vegvesen anket, og skal opp i retten igjen. Da spørs det hvilke presedens overnevnte sak setter.

Oppgaven om pensjonsordninger er levert, og bestått. Jeg har jo ikke sjøl rukket å sjekke pensjonskalkulator og greier ennå, men det anbefales fortsatt til andre slasker som meg. Kan lønne seg når den tid kommer.

Videre ble modul 2 oppgave 3 en større avhandling om bremsessystemer på tunge kjøretøy. Heldigvis, for det meste av det har jeg glemt etter førerkortopplæringen (siden jeg ikke kjørere tungt daglig, er min unnskyldning).

For en gang i gamle dager hadde jeg klisterhjerne og husket slikt på rams, men den egenskapen forsvant vel rundt årstusenskiftet. Nå er det mest å resonerer seg fram til stikkordene og be google om å refrehe meg på resten.

Kan ikke googles når det skjer - ulykker

Men i pensum var det også en god gjennomgang av ulykkesberedskap og tunnelbrann og slikt må sitte. Da nytter det ikke å hente frem mobilen og google bruksanvisning.

Modul 3 neste uke gleder jeg meg også til; Godstransportens vilkår, organisering, lover, regler med mer. Det er jo helt fair å kombierer med skrivejobb. 

Lurer leseren på noe om YSK 140 timer, send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093